علی‌اشرف درویشیان نویسنده کرماشانی درگذشت

نویسنده شهیر کرماشانی و عضو کانون نویسندگان ایران، علی‌اشرف درویشیان در ٧۶ سالگی چشم از جهان فروبست

نویسنده شهیر کرماشانی و عضو کانون نویسندگان ایران، علی‌اشرف درویشیان در ٧۶ سالگی چشم از جهان فروبست

 

علی‌اشرف درویشیان سوم شهریور ١٣٢٠ در محله آبشوران کرماشان در خانواده‌ای کارگر و زحمت‌کش چشم بر جهان گشود. پس از پایان تحصیلات متوسطه در کرماشان، سال ١٣٣٧ در روستاهای اطراف کرماشان و گیلان‌غرب به معلمی پرداخت و سپس در ١٣۴۵ به دانشگاه تهران رفت. درویشیان در رشته روانشناسی تربیتی در دانشگاه تهران مدرک فوق لیسانس دریافت کرد.

 

فعالیت‌های سیاسی درویشیان در دانشگاه تهران آغاز شد و در فاصله سالهای ١٣۵٠ تا ١٣۵٧ سه بار از سوی رژیم پهلوی به زندان رفت. درویشیان از ١٣۵٣ با حکم ١١ سال حبس به زندان رفت و تا پیروزی انقلاب خلق‌های ایران در ١٣۵٧ در زندان بسر برد.

 

علی‌اشرف درویشیان نویسنده چپگرا ، عدالت‌خواه، فعال در عرصه ادبیات کودک و عضو کانون نویسندگان ایران تحت تأثیر آثار صمد بهرنگی بود و تا پایان عمر با "همدردی به مردم" وفادار ماند.

 

درویشیان پس از انقلاب ١٣۵٧ به فعالیت در عرصه ادبیات عامه وفرهنگ ادامه داد و رژیم جمهوری اسلامی هم دل خوشی از وی نداشت، تا جایی که برخی از آثار وی در نمایشگاه‌های کتاب در سطح ایران جمع‌آوری شدند.

 

از آثار علی‌اشرف درویشیان می‌توان از "سال‌های ابری"، "درشتی"، "فرهنگ افسانه‌های مردم ایران"، "واژه ‌نامه گویش کرمانشاهی"، "یادمان صمد"، "شب آبستن"، "از این ولایت"، "قصه‌های آن سال‌ها"، "هفت مرد، هفت داستان"، "خاطرات صفر خان" و "دانه و پیمانه" را نام برد.

 

از این نویسنده شهیر کُرد در دهمین دوره جایزه ادبی هوشنگ گلشیری به دلیل "تعهد بی‌چون و چرا به آزادی بیان و در امان نگاه داشتن حریم قلم از دستبردِ قدرت" و "تصور صادقانه‌ای که از گذر دردناک جامعه‌ای روستایی به جامعه شهری به دست داده" تقدیر شد.

 

درویشیان در سالهای ١٣٨۶ جایزه ادبی مهرگان را بخاطر "یک عمر تلاش در عرصه نوشتن" دریافت کرد و در همین سال هم سازمان جهانی حقوق بشر وی به عنوان یکی از ٧ نویسنده ایرانی معرفی کرد که جایزه حقوق بشر هلمن-همت به آنان تعلق می‌گیرد. این جایزه به نویسندگانی اعطا می‌شود که تحت آزار و اذیت سیاسی قرار گرفته‌اند.

 

جشنواره فرهنگی گلاویژ در سلیمانیه- جنوب کردستان هم جایزه هردی (جایزه ویژه خود) را در آذرماه ١٣٩٢ به این نویسنده مبارز عرصه ادبیات اهدا کرده بود.

 

ایشان در ١٣۵٢ با شهناز دارابیان ازدواج کرد و ثمره زندگی مشترک وی سه فرزند به نامهای گلرنگ، بهرنگ و گلبرگ است.

 

علی‌اکبر درویشیان در چهارم آبان ١٣٩۶ پس از یک دوره بیماری چشم از جهان فروبست.