ك.ج.ك خواستار پاسخگویی حزب دمکرات کردستان و دولت عراق شد

ریاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان بیانیه‌‌ای در رابطه با بمباران شنگال صادر کرده و در این بیانیه به مسئولیت ایالات متحده آمریکا، دولت عراق و حزب دمکرات کردستان عراق اشاره کرده است.

ریاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان بیانیه‌‌ای در رابطه با بمباران شنگال صادر کرده و در این بیانیه به مسئولیت ایالات متحده آمریکا، دولت عراق و حزب دمکرات کردستان عراق اشاره کرده است. ك.ج.ك به ذکی شنگالی، عضو شورای رهبری خود که در این حمله جانباخت ادای احترام کرده و می‌گوید آرمان‌های او را عملی خواهند کرد.

 

ریاست مشترک شورای رهبری ك.ج.ك حمله به خودروی حامل ذکی شنگالی را در ادامه نسل‌کشی ایزدی‌ها توسط داعش دانسته و می‌گوید ترکیه شراکت و همراهی خود در جنایت علیه ایزدی‌ها که ماه آگوست سال ٢٠١۴ صورت گرفت را ثابت کرد.

 

این بیانیه به وجود خبرهایی در مورد همکاری نیروهای وابسته به حزب دمکرات کردستان و یا دولت عراق در این واقعه اشاره کرده و به وقوع این حمله هوایی به دنبال سفر حیدر عبادی نخست وزیر عراق به آنکارا جلب نظر کرده است.

 

ك.ج.ك با اعلام آنکه ذکی شنگالی به نمایندگی از ایزدی‌ها با مقامات عراقی دیدار کرده بود، می‌گوید این موضوع دولت عراق را موظف به پاسخگویی در مورد سوء‌قصد به جان وی می‌کند. دولت عراق که پیشتر مخالفت با هجوم به شنگال را بیان کرده بود باید توضیح دهد که آیا اجازه این حمله توسط ترکیه را صادر کرده بود؟

 

در این بیانیه تأکید شده که اگر حزب دمکرات کردستان و دولت عراق نقشی در این حمله نداشتند باید این اقدام را بطور رسمی محکوم کنند.

 

ریاست مشترک ك.ج.ك همچنین به مسئولیت ایالات متحده آمریکا بخاطر عدم جلوگیری از پرواز هواپیماهای جنگی ترکیه در آسمان شنگال و تکرار بمباران ایزدی‌ها پرداخته و می‌گوید اگر آمریکا نمی‌خواهد شریک جرم ترکیه شناخته شود باید فورا ممنوعیت پرواز هواپیماهای بیگانه در آسمان این منطقه را اعلام کند.

 

در این بیانیه به فاجعه کشتار ایزدی‌ها و عدم دفاع از این مردم توسط دولت اقلیم کردستان و عراق اشاره و بر لزوم قبول حق خودمدیریتی ایزدی‌ها در شنگال برای جلوگیری از تکرار این فجایع تأکید شده است.

 

ك.ج.ك در ادامه به حرکت فوری گریلاهای حزب کارگران کردستان برای دفاع از ایزدی‌ها در زمان هجوم گروه تبهکار داعش پرداخته و تصریح می‌کند که کتمان این موضوع که جهان بخوبی شاهد آن بود، غیراخلاقی است. گریلاها همزمان با دفاع از شنگال به آموزش و سازمان‌دهی نیروهای سیاسی و دفاعی ایزدی برای اداره منطقه سکونت خود کمک کردند و تا وقتی که یگان‌های مقاومت شنگال تأسیس شد از این منطقه خارج شدند.

 

این بیانیه بر عملی سازی آرمان‌های آزادیخواهانه ذکی شنگالی که برای خودمدیریتی جامعه ایزدی‌ها و برخورداری آنها از حقوق انسانی خویش ٣۵ سال مبارزه کرد تأکید نموده و کردها را به برگزاری تظاهرات در اینباره فراخوانده است.