مرحله‌ی تازه‌‌ی اشغال جنوب کردستان [یادداشت]

​​​​​​​دولت ترک که از سوی جریان‌‌های آ.ک.پ/م.ه.پ مدیریت می‌شود با هدف اشغال جنوب کردستان در این مرحله، هم خواهان استقرار در کرکوک است و هم اینکه درصدد ایجاد درگیر کردن کردها با جنگی داخلی است

رژیم ترک با سرکردگی رهبران آ.ک.پ/ م.ه.پ در تلاش است تا با همکاری استراتژیک پ.د.ک برنامه خود را برای اشغال جنوب کردستان عراق به اجرا بگذارد.

 

انتخابات مجلس عراق در ١٢ مه سال جاری برگزار شد و رییس جمهوری تازه این کشور هم در دوم اکتبر تعیین گردید. برهم صالح رییس جمهور دستور تشکیل کابینه وزیران را به نخست‌وزیر داد. عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر این كشور در ٢۵ اکتبر لیست وزرای پیشنهادی را به مجلس ارائه کرد. مجلس عراق با صلاحیت ١۴ تن از وزاری پیشنهادی موافقت و با هشت تن دیگر هم مخالفت کرد. وزرای پیشنهادی برای وزارت کشور و وزارت دادگستری نتوانستند از مجلس رأی اعتماد بگیرند. مسائل این دو وزارتخانه بیش از شش وزارتخانه دیگر مورد گفتگو قرار گرفت.

 

مسعود بارزانی رییس پ.د.ک در ٢٢ نوامبر به بغداد سفر کرد و گفته می‌شود که بارزانی، هادی عامری و نوری مالکی در رابطه با وزیر پیشنهادی برای وزارت کشور به توافق رسیده‌اند، این سه همچنین به توافق رسیده‌اند که بر عادل عبدالمهدی فشار وارد کنند تا از معرفی نامزد اتحادیه میهنی برای وزارت دادگستری عراق صرف‌نظر کند. اتحادیه میهنی کردستان پس از آنکه نامزدش برای وزارت دادگستری کنار گذاشته شد تهدید کرد که از پروسه سیاسی در مجلس عراق کنار می‌کشد.

 

حکومت ناتمام عبدالمهدی در خطر فروپاشی است!

بعید نیست که بحران جاری به فروپاشی حکومتی بیانجامد که هنوز شکل نگرفته است. ی.ن.ک هیئتی را برای گفتگو به بغداد فرستاده و سلسله دیدارهایی را با مسئولان و جریان‌های سیاسی انجام دادند، اما نتایج گفتگوها اعلام نشد. پ.د.ک هم برای ممانعت از توافقات احتمالی ی.ن.ک در بغداد مجددا هیئتی را به بغداد گسیل کرد.

 

بدون شک کنار گذاشتن نامزد ی.ن.ک برای وزارت دادگستری تنها به دلیل دیدار بارزانی از بغداد نیست، بارزانی تلاش کرد تا نشان دهد که با برگزیده شدن برهم صالح به عنوان رییس جمهوری عراق، او هم جایگاه و قدرت خود در منطقه فدرال اقلیم کردستان را حفظ کرده است.

 

توافقی مابین پ.د.ک و دولت ترکیه در رابطه با کرکوک شکل گرفته است(نیروهای دیگری هم در این ائتلاف جای دارند) و با دیدار ارشد صالحی رییس جبهه ترکمن عراق از بغداد این توافق حالتی رسمی بخود گرفته است.

 

ی.ن.ک و پ.ک.ک را علیه‌ همدیگر می‌شورانند

پ.د.ک به اقدامات خویش در بغداد بسنده نکرده و در اقلیم کردستان هم سیاست‌های ریاکارانه و چاپلوسانه‌ را به مرحله اجرا گذاشته است. [پ.د.ک] تحت عنوان تصمیم وزارت داخله حکومت اقلیم، به تعطیلی دفاتر جنبش آزادی اقدام کرد، اما قباد طالبانی عضو ی.ن.ک را وادار به اجرای چنین تصمیمی کرد. اینچنین سعی داشت به اهداف زیر دست یابد؛

-ی.ن.ک و جنبش آزادی کردها را رو در روی هم قرار دهد.

-ی.ن.ک را وادار کند تا همچون خود وی[پ.د.ک] با ترکیه همکاری کند.

-علیرغم دارابودن مجوز‌های قانونی فعالیت سیاسی جنبش آزادی، ی.ن.ک را وادار کرد تا دفاتر این جنبش را تعطیل کند. اینگونه تلاش کرد تا به بحران مابین حکومت عراق و ی.ن.ک دامن زند.

-تلاش کرد تا قباد طالبانی را زیر فشار بغداد قرار داده و همچنین به اختلاف میان اعضای مدیریتی ی.ن.ک هم دامن زند.

 

مسئولان را از میان خانواده خود برگزیدند

زمانی که پ.د.ک حزب ی.ن.ک را به این مسائل مشغول کرده بودند، خود بسرعت دست به کار شده و در نشستی خانوادگی مسئولین کردستان فدرال را از میان خانواده برگزیدند. برای هرکدام از ریاست اقلیم، نخست‌وزیری اقلیم و مسئول امنیت ملی اقلیم افرادی از خانواده بارزانی انتخاب شدند. ی.ن.ک به این روند معترض است، پ.د.ک هم بر رویه خود اصرار دارد، اما در جنوب گفتگوهایی دال بر احتمال بازگشت روند دو مدیریت جداگانه در مناطق تحت کنترل پ.د.ک و ی.ن.ک در جریان است.

 

ترکیه به اقدامات عوامل و ضمیمه‌های خود بسنده نخواهد کرد

دولت ترکیه از اقدامات پ.د.ک خرسند است، اما آنها را کافی نمی‌داند. ترکیه خود رأسا وارد میدان شده است. برای قراردادن پ.د.ک و ی.ن.ک در مقابل پ.ک.ک، همچنین برای رو در رو قرار دادن ی.ن.ک و بغداد فعالانه تلاش می‌کند. ی.ن.ک به اقدامی غلط در مدتی کوتاه متوسل شد اما از قرائن پیداست که متوجه اشتباه خود شده است، اما واضح نیست که آیا برای شکست و نابودی این دسیسه ترکیه اقدام خواهد کرد یا نه.

 

ترکیه برنامه‌ی پلیدی را طرح کرده و برای عملی کردن آن تلاش می‌کند، اما در هر صورت این کردها هستند که نتیجه را رقم می‌زنند، بویژه درک و توان سیاسی پ.د.ک و ی.ن.ک در عدم پذیرش اقدامات اشغالگرانه طاقت‌فرسای ترکیه نقش تعیین کننده خواهند داشت.