نقشه ترور سازمان میت در اتریش افشا شد

نقشه ترور سیاستمدار کورد بریوان اسلان و سیاستمداران اتریشی از سوی سازمان اطلاعات تُرک (میت) افشا شد

«فیاض اُ» مامور سرویس اطلاعاتی ترکیه (میت) چند روز پیش خود را به نیروهای امنیتی اتریش تسلیم کرد و گفت:"مأمور میت هستم و برای انجام سوءقصد در اتریش بسر می‌برم."

فیاض اُ در بازجویی نیروهای پلیس اتریش گفته بود که نقشه ترور بریوان اسلان سیاستمدار کورد عضو حزب سبزهای اتریش و پتر پلیز یک نماینده دیگر این حزب و همچنین اندراس سکید نماینده حزب سوسیال دمکرات اترش در پارلمان اروپا را در دست دارد.

اعترافات اولیه فیاض اُ نقشه سازمان میت برای دست زدن به سوءقصد در اتریش را اولین بار وبسایت www.zackzack.at منتشر کرد. این سایت متعلق به پتر پلیز حضو حزب سبزهای اتریش است.

در خبر منتشر شده از سوی این وبسایت اعلام شد که فرد بازداشت شده روز ١۵ سپتامبر خود را به نیروهای امنیتی تسلیم کرد و سپس دو تلفن وی به دست نیروهای پلیس افتادند. تحقیقات از تلفن‌های فیاض اُ نشان می‌داد که وی همکاری گسترده‌ای را با سازمان میت داشته است.

بنابر تحقیقات پلیس فیاض اُ نخست در اعترافات خود نام بریوان اسلان را بر زبان رانده است و سپس در دومین بازجویی روز ٢١ سپتامبر نام پتر پلیز و ۴  فرد دیگر را که نقشه ترور آنان را کشیده است به پلیس گفت. نیروهای پلیس پس از اعترافات فیاض اُ مراقبت‌های ویژه‌ای را از بریوان اسلان، پتر پلیز و ۴ سیاستمدار دیگر به عمل آوردند.

بریوان اسلان سیاستمدار کورد روز پنج‌شنبه (٢۴ سپتامبر) با شرکت در تلویزیون مدیا هابر اعلام کرد که نیروهای امنیتی  ٩ روز پیش این موضوع را با وی در میان گذاشتند و از آن روز او تحت محافظت ویژه نیروهای پلیس است.

اسلان خاطرنشان کرد که سازمان اطلاعات ترکیه با ترور مخالفان درصدد است مخالفان رژیم اردوغان در اروپا را بترساند.  وی افزود:" در اروپا نباید به میت اجازه داده نشود به چنین کارهای دست زند. زمان آن فرا رسیده گام‌هایی در این راستا برداشته شوند."

ژوئن گذشته، بسیاری از تجمع‌های سازمان‌یافته از سوی کوردهای مقیم وین هدف حمله گروه‌های نژادپرست و فاشیست ترک قرار گرفتند.