هنرمند زن و شاعر قلادزه‌ای درگذشت

کژال ابراهیم خدر از شاعران زن مشهور جنوب کردستان در سن ۵۰ سالگی به دلیل بیماری در بیمارستان شهر سلیمانیه درگذشت.

کژال ابراهیم خدر از شاعران زن مشهور جنوب کردستان در سن ۵۰ سالگی به دلیل بیماری در بیمارستان شهر سلیمانیه درگذشت.

 

کژال ابراهیم خدر در سال ۱۹۶٨ در شهر قلادزه جنوب کردستان به دنیا آمده است. تحصیلات دوران ابتدایی و دبیرستان را در همین شهر گذرانده است. در اوایل دهه‌ی نود میلادی به دلیل فعالیت در کار روزنامه‌نگاری همراه با همسرش به شهر سلیمانیه آمدند. نامبرده از اعضای اتحادیه‌ی نویسندگان کُرد بود و دارای سه فرزند به نام‌های "نامری"، "داری" و "داریاس" است.

 

کژال از سال ۱۹٨۷ نوشتن شعر را آغاز کرد. ابتدا اشعار کودکانه می‌سرود اما بعدها همچون شاعری سرشناس در جامعه‌ی کردستان پا به عرصه نهاد. بیشتر شعرهای این زن شاعر در مجله‌ها و روزنامه‌ها منتشر شده‌اند.

 

کژال ابراهیم خدر، ۱۴ مجموعه شعر سروده است که به دلیل محتوای آثارش، بیشتر شعرهایش به زبان‌های عربی و فارسی ترجمه شده‌اند. تعداد ۱۵ سروده‌ از وی به زبان فارسی و بیشتر از ۲۰ سروده نیز به زبان عربی ترجمه شده‌اند. مجلات و روزنامه‌هایی در عراق، ایران، مصر، لبنان و به‌طور کلی در خاورمیانه به شعرهای این زن شاعر توجه نشان داده و آنها را به چاپ رسانده‌اند. با وجود نقدهای زیادی که بر اشعار وی وارد آمده است، دو نسخه از آثارش به صورت نمایشنامه درآمده‌اند.

 

این زن شاعر در طول سال‌های زندگی خود به شعر و ادبیات کُردی خدمت بزرگی نموده است. وی به عنوان شاعری محبوب و نامدار الاخصوص در جنوب کردستان شناخته شده می‌باشد و همچنین در مقابله با مردسالاری صدایی رسا و قلمی برنده بوده است.