کمیته آموزش ك.ج.ك: هر خانه، مدرسه آموزش زبان مادری است

کمیتە آموزش کنفدرالیسم جوامع کردستان-پ.ن.د.ك بمناسبت روز ٢١ فوریه (روز جهانی زبان مادری) در بیانیه‌ای کتبی ضمن گرامیداشت این روز بر اهمیت آموزش و مبارزه علیه قتل‌عام فیزیکی و فرهنگی تأکید کرده و می‌افزاید:"ارزشمندترین عمل آنست که هر خانه، محله و باغچه ...

کمیتە آموزش کنفدرالیسم جوامع کردستان-پ.ن.د.ك بمناسبت روز ٢١ فوریه (روز جهانی زبان مادری) در بیانیه‌ای کتبی ضمن گرامیداشت این روز بر اهمیت آموزش و مبارزه علیه قتل‌عام فیزیکی و فرهنگی تأکید کرده و می‌افزاید:"ارزشمندترین عمل آنست که هر خانه، محله و باغچه را به مدرسه‌ای برای آموزش زبان مادری مبدل کنیم."

 

کمیتە آموزش ک.ج.ک در پیام گرامیداشت روز جهانی زبان مادری گفته است:"زبان ویژگی هستی و هویت خلق‌هاست. جوامع و خلق‌هایی که توانایی محافظت از زبان و فرهنگ خود را نداشته باشند به ابزاری آسیمیلاسیون و عرصه اشغالگری اقتدارگرایان مبدل می‌شوند."

 

تاریخ اشغالگری در کردستان سرشار از قتل‌عامهای فیزیکی، فرهنگی و زبان مادری است

بیانیه با یادآوری این مهم که بخش بزرگی از تاریخ شامل حملات علیه زبان و تلاش برای استحاله فرهنگی بوده است می‌گوید:"تاریخ خلق کُرد نشان‌دهنده این واقعیت است، تاریخ پدیده‌ای زنده و در حال حیات است. دشمن در حمله به عفرین خواهان تداوم حیات خود است. تاریخ نژادپرستی و اشغالگری دولت ترکیه، ایران، رژیم بعثی سوریه و عراق در عین حال تاریخ قتلعام فیزیکی، فرهنگی و زبان مادری است.

 

مبارزه پ.ک.ک و رهبر آپو، راه انکار و قتل‌عام فرهنگی و فیزیکی کردها را سد کرد

در ادامه بیانیه آمده است:"مبارزه پ.ك.ك و رهبر آپو سیاست‌های انکار، امحا، نابودی فیزیکی و فرهنگی را سد کرد. تا ظهور پ.ک.ک فرهنگ و زبان کردها در خطر نابودی بود. با مبارزه رهبری و رنج دهها هزار شهید جاودان خود-بودن، آزادی و بازگشت به هویت خود میسر شد. راه بر رستاخیز و احیا و پیشرفت زبان و فرهنگ کُرد و کردستان فراهم شد. اگر امروز از گرامیداشت روز زبان مادری سخن می‌گوییم این امر به آسانی محقق نشد. این دستاورد با خون هزاران انقلابی به واقعیت پیوست. لازم است معلمان و دانش‌آموزان، نسل‌های جوان هم این واقعیت را درک نمایند و با توجه به آن از زبان مادری صیانت به عمل آورند. چنین امری وظیفه تاریخی، اخلاقی و وجدانی است."

 

کمیته در بخش دیگری از بیانیه تصریح کرده است که "ارزشمندترین کاری که می‌توان صورت داد اینکه هر خانه، کوچه و باغچه را به مکانی برای آموزش زبان مادری مبدل کرد."

 

در پایان بیانیه کمیته آموزش ك.ج.ك تصریح شده است:"روز جهانی زبان مادری را به معلم بزرگ- رهبر آپو، زحمت‌کشان و فعالان عرصه‌ آموزش، تمام دانش‌آموزان، خلق‌های کردستان و جهان تبریک می‌گوییم."