افزایش قیمت دارو و هزینه‌ی درمان با افزایش قیمت دلار

افزایش بی‌سابقه‌ی قیمت دلار در ایران و کاهش ارزش ریال به طور بی‌سابقه سبب افزایش قیمت دارو و هزینه‌ی درمان در ایران می‌شود

افزایش بی‌سابقه‌ی قیمت دلار در ایران و کاهش ارزش ریال به طور بی‌سابقه سبب افزایش قیمت دارو و هزینه‌ی درمان در ایران می‌شود

 

این افزایش قیمت در مورد داروهای بیماریهای خاص بسیار بیشتر بوده و مشکلات بسیاری برای بیماران خاص ایجاد کرده است.

 

بنا به گفته‌ی بیماران قیمت داروهای بیماریهای خاص در چند روز گذشته از ۳۰ تا ۶۰ درصد افزایش داشته و برخی از داروخانه‌ها از فروش این داروها خودداری می‌کنند و همین سبب سرگردانی بیماران و ایجاد صفهای طولای در مقابل برخی داروخانه‌ها شده است.

 

بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان ایران ۹۷ درصد داروهای مصرفی تولید داخل و فقط سه درصد وارداتی می‌باشد اما ۶۰ درصد مواد اولیه‌ی این داروهای تولید داخل وارداتی می‌باشد.

 

اما مدیران شرکتهای دارویی این آمار را رد کرده و می‌گویند ۲۰ درصد داروهای مصرفی وارداتی هستند.

 

افزیش سریع قیمت دلار سبب افزایش قیمت داروهای وارداتی و مواد اولیه‌ی سایر داروهای تولید داخل شده و شرکتهای دارویی را با مشکل مواجه کرده است.

 

در این میان بیمه‌ها هم از پرداخت مابه التفاوت قیمت داروها خودداری می‌کنند و به این ترتیب افزایش قیمت دارو بر عهده‌ی مصرف‌کننده خواهد بود.

 

در زمستان سال گذشته همراه در هنگام بررسی قانون بودجه‌ی امسال قیمت دلار از مرز ۴۰۰۰ تومان گذشته بود و به همین دلیل سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران از افزایش قیمت دارو اظهار نگرانی کرده بود و خواهان چاره‌جویی در این زمینه شد.

 

بر این اساس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس دولت را مکلف به تامین ارز مرجع برای واردات دارو و کالاهای سلامت کرده بود و معاون دارویی وزارت بهداشت و درمان اعلام کرد که هیچ افزایش قیمتی در عرضه‌ی داروها و کالاهای سلامت نخواهیم داشت.

 

اما در روزهای اخیر و با افزیش بی سابقه ی قیمت دلار و سایر ارزها در ایران این وعده‌ها رنگ باخته و دولت قادر به دادن ارز مرجع برای خرید دارو نیست و شرکتهای دارویی خود این افزایش قیمت را متحمل شده و در نهایت با افزایش قیمت داروها این بار اضافی بر دوش بیماران قرار گرفته است.