افزایش نیروهای نظامی ترکیه در مرز روژاوا به چه معناست؟

دولت ترکیه همزمان با تحویل قطعات پدافند هوایی اس ۴۰۰ از روسیه، تعداد نیروهای نظامی خود را در مرز روژاوا افزایش داد. دولت ترکیه همزمان به آمریکا می‌گوید، " جهت خود را تغییر می‌دهم" و به روسیه پیام می‌دهد، " می‌توانیم نقشه‌های آمریکا در منطقه را مختل سازیم.

  دولت ترکیه همزمان با تحویل قطعات پدافند هوایی اس ۴۰۰ از روسیه، تعداد نیروهای نظامی خود را در مرز روژاوا افزایش داد. دولت ترکیه همزمان به آمریکا می‌گوید، " جهت خود را تغییر می‌دهم" و به روسیه پیام می‌دهد، " می‌توانیم نقشه‌های آمریکا در منطقه را مختل سازیم." بدین شکل در تلاش است موافقتی را برای تشکیل یک منطقه حائل بدست آورد.

  دولت ترکیه در سال ۲۰۱۶ بدین سو در سوریه، با استفاده از سیاست دو قطبی در میان روسیه و آمریکا توانسته است بعضی از مناطق سوریه را به اشغال درآورد. بدین شکل سعی دارد این سیاست‌ها را با سیستم پدافند هوایی اس ۴۰۰ ادامه داده و خواهان موافقت قدرت‌های بین‌المللی برای اشغال مناطق غرب، شرق و شمالی سوریه است.

  با وجود اعتراضات مقامات آمریکایی، دولت ترکیه قطعات پدافند هوایی اس ۴۰۰ را از روسیه تحویل گرفت. در همان روز نیز تعداد نیروهای نظامی خویش را در مناطق روژاوای کردستان افزایش داد.

  دولت ترکیه با افزایش نیروهای نظامی خویش در مرزهای شیخ‌لر، کوبانی، گره‌سپی و سرکانی سعی دارد پیش از رسیدن هیئت آمریکایی برای ارزیابی منطقه‌ی حائل، جایگاه خویش را در مذاکرات تقویت نمیاید.

  ارتش ترکیه بدین سبب تانک، خودرو‌های زرهی را به مناطق مرزی گره‌سپی و سرکانی منتقل کرده و در روز ۱۰ ژوئیه / ۱۹ تیر خودروهای زرهی را در بعضی مناطق مستقر کرد. ادعای برداشتن دیوارهای بتنی مرز که در بعضی رسانه‌های ترکیه منتشر شده‌اند، واقعیت ندارد. سه دیوار در نزدیکی روستای عزیزیه در سرکانی برای چند ساعت برداشته شده و سپس در جای خود قرار دادند.

  با وجود تمامی اخاذی و تهدیدات ترکیه در گره‌سپی و مناطق مرزی، زندگی روزانه‌ی اهالی منطقه ادامه دارد.

  طرح‌های ترکیه برای " منطقه‌ی حائل"

  مذاکرات برای ایجاد منطقه‌ی حائل میان مقامات آمریکا، ترکیه و شمال و شرق سوریه به گونه‌ای غیرمستقیم ادامه دارند. ترکیه پیشنهاد کرده است این منطقه از دیرک تا به پل قره‌قزاخ به پهنای ۳۰ کیلومتر باشد. همچنین این مناطق تحت کنترل ترکیه قرار داشته باشند.

  مسئولین شمال و شرق سوریه اعلام کرده‌اند، طرحی را که ترکیه در آن‌ جای بگیرد را به هیچ عنوان قبول نخواهند کرد و بایستی این منطقه تحت نظارت قدرت‌های بین‌المللی ایجاد شود. جای گرفتن ترکیه در میان قدرت‌های بین‌المللی به شرط پایان دادن به  اشغال عفرین قابل قبول خواهد بود.

  در این مذاکرات که با میانجی گری آمریکا انجام می‌گیرند، طرحی دیگر پیشنهاد شد که این منطقه با عرض ۵ کیلومتر خواهد بود و به شهرها نخواهد رسید. در این منطقه نیز نقاط نظارتی نیروهای ائتلاف بین‌الملل قرار خواهند داشت.

  این طرح بمانند طرح جیمز جفری نماینده‌ی ویژه‌ی آمریکا در سوریه شناخته می‌شود، مدتیست مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در چند روز اخیر آمریکا در این چهارچوب با مقامات انگلستان، فرانسه،‌آلمان و تعدادی دیگر از کشورهای اروپایی دیدارهایی داشته است.

  هیئت آمریکا به ترکیه خواهند رفت

  در این هفته هیئتی از آمریکا به ترکیه خواهند رفت و درباره‌ی جزئیات این طرح با مقامات ترکیه مذاکراتی انجام خواهند داد. با این حال دولت ترکیه در نتیجه‌ی تحویل سیستم پدافند هوایی اس ۴۰۰ از اعمال تحریم نگران بوده و با توجه به "‌بهترین دفاع، حمله است" نیروهای خود را به مناطق مرزی روژاوا منتقل کرده است.

  دولت ترکیه با وجود افزایش نیروهای نظامی خویش در مرزهای روژاوا با گفتن " جهت خود را تغییر خواهم داد" خواهان اخاذی از آمریکا و ناتو است و بدین شکل خواهان تقویت جایگاه خود در مذاکرات است. همچنین اردوغان با گفتن " در جناح روسیه جای خواهم گرفت"‌ آمریکا را تهدید کرده و خواهان دستیابی به پروژه‌ی عثمانی جدید است.

  از سوی دیگر اردوغان به روسیه پیغام می‌دهند که " می‌توانیم طرح‌های آمریکا در منطقه را به شکست منجر ساخته و آمریکا را از منطقه خارج سازیم."

  در روز‌های اخیر دولت ترکیه حملات خود را در منطقه‌ی شهبا افزایش داده و بدین شکل می‌خواهد برای مدتی کوتاه درگیری‌های ادلب را مدیریت نماید.

  اردوغان با حملات علیه شمال و شرق سوریه خواهان انتقال کردها به خارج از منطقه‌ی حائل بوده و از شنگال به کرکوک و موصل دستیابد.

  موضع آمریکا نامعلوم است

  آمریکا در عملیات ادلب از ترکیه حمایت می‌کند، عرصه‌ را برای اشغال عفرین آماده کرده و در برابر تحویل پدافند اس ۴۰۰ موضعی جدی را اتخاذ نکرد. معلوم نیست آمریکا در برابر برنامه‌‌های ترکیه با هدف از سرگیری جنگ‌های منطقه چه موضعی را اتخاذ خواهد کرد.

  در برابر برنامه‌های ترکیه، خلق‌های منطقه و نیروهای دفاعی آماده‌کاری‌های لازم را انجام می‌دهند.

  آما‌ده‌کاری خلق‌های منطقه و نیروهای دفاعی علیه برنامه‌های ترکیه

  خلق‌های منطقه تصمیم خویش را گرفته‌اند. در نتیجه‌ی درگیری ممکن است تنها به این منطقه محدود نشده و سال‌ها ادامه داشته باشد.