انتخابات مجلس عراق و بحران‌هایی که نیازمند چاره‌اند

از ٢۴ میلیون نفر واجد حق رأی در چهارمین دوره انتخابات عراق خواسته شد تا ١٢ مه/٢٢ اردیبهشت آرای خود را به صندوق‌ها واریز نمایند.

از ٢۴ میلیون نفر واجد حق رأی در چهارمین دوره انتخابات عراق خواسته شد تا ١٢ مه/٢٢ اردیبهشت آرای خود را به صندوق‌ها واریز نمایند. اگر چه این انتخابات پس از نابودی داعش در عراق برگزار شد اما شرکت کنندگان هنوز هم به وعده‌های تأمین ارامش، رونق بازار و تضمین آینده باور کمی دارند.

 

برای کسب ٣٢٩ کرسی نمایندگی بیش از هفت هزار نفر به رقابت پرداختند. گفته می‌شود که نتایج اولیه تا بامداد یک‌شنبه مشخص شوند.

 

طبق قانون اساسی عراق پس از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج، حکومت تازه عراق در خلال ٩٠ روز تشکیل می‌شود. از سقوط صدام حسین و فروپاشی رژیم بعث تاکنون سمت نخست وزرا به شیعیان این کشور تعیین شده است. همزمان ریاست مجلس به سنی‌ها و رییس جمهوری هم به کردها اختصاص داده شده است. هر سه هم از سوی مجلس انتخاب میشوند.

 

مسائل لاینحلی که می‌بایست مجلس آینده به آنها بپردازد

قبل از هر چیز حکومت تازه می‌باید توازنی را مابین نیروهای دخیل فراهم نماید. اما این تنها مشکل حکومت آینده عراق نیست. مهم‌ترین مسئله در عراق مشارکت تمام گروههای ملی، آیینی در اداره مشترک کشور است.

 

تبهکاران داعش و گروههای بنیادگرای دیگر در عراق از منزوی کردن سنی‌ها برای تقویت پایگاه اجتماعی خود استفاده کردند. الخصوص از سال ٢٠٠۶ تا ٢٠١۴ که نوری مالکی سمت نخست وزیری این کشور را بر عهده داشت سنی‌های این کشور از شیوه مدیریت امور ناراضی بودند.

 

حکومت تازه می‌بایست با بحران‌های اجتماعی، نیروهای اقلیمی و ملی و همچنین بازسازی کشور دست و پنجه نرم کند. کشور عراق نیاز به بازسازی دارد. زیربنایی که در جنگهای مداوم آسیب‌های جدی را متحمل شده است و از سوی دیگر بخش خدمات این کشور نیازمند راه حل اصولی و صرف هزینه و زمان است. یکی دیگر از موضوعاتی که حکومت آتی باید به حل آن اقدام کند مسئله جنوب کردستان است. رویکرد چاره‌یابی مسئله با کردها به شیوه مستقیم آینده عراق را تعیین می‌کند.

 

"ائتلاف نصر" حیدر العبادی

حیدر العبادی نخست وزیر ۶۶ ساله عراق چهار سال پیش زمانی که به سمت نخست وزیری این کشور تعیین شد از خلق‌های این کشور خواسته بود تا به سیاست‌های تفرقه‌انگیزانه دوره‌های قبل پایان دهند. پس از آزادسازی موصل از چنگال تبهکاران داعش، برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان از سوی حزب دمکرات کردستان عراق بهانه حمله به کرکوک و مناطق مورد مناقشه را به حکومت مرکزی عراق داد.

 

ائتلاف موسوم به "نصر" که در ١٨ استان عراق نامزد‌هایی را بری کسب کرسی نمایندگی مجلس معرفی کرده بود بیشترین توجه‌ها را به سوی خود جلب کرد، اما عبادی از بحران‌های داخلی دولت همچنان نگران است. مبارزه با داعش در مجموع هزینه‌ای بیش از ١٠٠ میلیون دلار بر عراق تحمیل کرده است.

 

عراق کشوری که زنان در آن در حاشیه قرار گرفته‌اند

پس از فروپاشی رژیم مخلوع صدام تغییری در وضعیت زنان روی نداد. بویژه پس از ظهور گروهک تروریستی داعش ازدواج‌های اجباری، حق چندهمسری برای مردان، تحمیل فحشا و جلوگیری از ورود زنان به عرصه سیاسی وضعیت زنان در عراق را بحرانی‌تر کرد. به همین دلیل هم عراق کشور امنی برای زنان نیست.

 

عدم اعتماد به مدیران

در کل عراق مابین مدیران سازمان و نهادها با خلق عدم اعتماد حکمفرماست. در این انتخابات هم تغییری در اعتماد سازی مابین لایه‌های جامعه با مسئولین دولتی رخ نداد و برعکس واکنش و عدم اعتماد خلق همچنان پابرجاست. اگر چه داعش در عراق پایان یافته است اما تهدید بازگشت داعش در قواره‌ای دیگر و آغاز جنگ ویرانگر دیگری زندگی شهروندان را تهدید می‌کند. از سوی دیگر فساد اقتصادی، کمبود خدمات و عدم توجه به نیازهای مردم خلق را بارها به خیابان‌ها و میادین کشاند.

 

روابط گسترده هادی العامری با ایران

حیدر العبادی دو رقیب بزرگ را پیش رو دارد. اول نوری المالکی نخست وزیر سابق و دوم هادی العامری فرمانده گروههای مسلح موسوم به حشد الشعبی. هادی العامری روابط گسترده‌ای با رژیم ایران دارد.

 

ائتلاف نصر حیدر العبادی حتی در صورت کسب اکثریت کرسی‌ها مجلس بازهم مجبور به تفاهم با نیروهای دیگر در مجلس برای تعیین حکومت تازه است. هادی العامری هم همچون العبادی شعارهای تبلیغاتی خود را بر مبنای نقش حشدالشعبی در جنگ علیه داعش به رخ شهروندان کشید. هادی العامری ۶٣ ساله روابط دوستانه‌ و گرمی با قاسم سلیمانی فرمانده سپاه پاسداران و مسئول نیروهای سپاه قدس (شاخه برون مرزی سپاه) دارد.

 

مالکی در سودای دستیابی به نخست وزیری است

نوری مالکی پس از هشت سال تکیه بر نخست وزیری – از مه ٢٠٠۶ تا اگوست ٢٠١۴- و علیرغم مدیریت ناکارآمد و تحمیل شکست و ویرانی بر عراق بازهم در سودای دستیابی به سمت نخست وزیری این کشور است.

 

کُردها

کُردها با تابلوی نوینی از سیاست در انتخابات این دوره شرکت کرده‌اند. کردها اگر چه با احزاب، ائتلاف و نامزدهای تازه وارد این انتخابات شده‌اند ولی خطر از دست دادن ١٠ کرسی نمایندگان مجلس آنها را تهدید می‌کند. کردها در دوره قبلی مجلس عراق ۶٢ کرسی را به خود اختصاص داده و نقشی اساسی را تصمیمات مجلس بر عهده داشتند.

 

انتخاباتی که روز شنبه (١٢ مه/٢٢ اردیبهشت) برای تعیین نمایندگان مجلس عراق برگزار شد از جنبه‌های مختلف دارای اهمیت شایانی برای آینده این کشور است. این انتخابات برای شنگال و ایزدی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. شنگالی‌هایی که از مورد قتل‌عام تبهکاران داعش قرار گرفتندبرای اولین بار نمایندگان متعلق به آرای خود را به مجلس عراق می‌فرستند.