بحران سیاسی از فرق سر تا نوک پای رژیم ترکیه را فراگرفته است

اعترافات رضا ضراب در جلسه دادگاهی آمریکا درباره همکاری اردوغان و مقامات ترک برای دور زدن تحریم‌های ایران، افشای اسناد انتقال میلیون‌ها دلار توسط خانواده اردوغان به خارج از کشور، و ناکامی سیاست خارجی ترکیه در منطقه، از علل بحران در ترکیه هستند.

اعترافات رضا ضراب در جلسه دادگاهی آمریکا درباره همکاری اردوغان و مقامات ترک برای دور زدن تحریم‌های ایران، افشای اسناد انتقال میلیون‌ها دلار توسط خانواده اردوغان به خارج از کشور، و ناکامی سیاست خارجی ترکیه در منطقه، از علل بحران در ترکیه هستند.

 

به دنبال افزایش فشارها علیه حزب حاکم، اردوغان رئیس حزب عدالت و توسعه و رئیس جمهوری ترکیه از انجام یک توطئه جهانی علیه این کشور صحبت می‌کند. او همەی اتهامات را رد کرده است. یک روزنامه‌ی نزدیک به دولت در تیتر اخیر خود نوشته بود ترک‌ها به جز خود هیچ دوستی در جهان ندارند.

 

مقامات دولتی که رو شدن پروندەهای فساد مالی و عدم توفیق سیاست خارجه ترکیه در مورد سوریه و کردها را به یک توطئه جهانی ربط می‌دهند، در حال دمیدن در شور ملی‌گرایی هستند تا اجتماع را با خود همراه کنند.

 

هجوم هوایی به مناطق تحت حفاظت گریلاهای کردستان، تهدید و حملات پراکندەی نظامی به عفرین در فدراسیون شمال سوریه و دستگیری و محاکمه فعالین جنبش زنان و مخالفان در داخل، همگی بخشی از این سیاست است.

 

در حالی که دادگاه ترکیه روز گذشته رأی به تداوم حبس فیگن یوکسکداغ داد، امروز صلاح‌الدین دمیرتاش همتای او در حزب دمکراتیك خلق‌ها در دادگاه از خود دفاع کرده است. چشم بسیاری در جهان به دفاعیات دمیرتاش است که در انتخابات و رقابت‌های سیاسی دیگر بارها اردوغان را شکست داده.

 

عایشه آجار باشاران از نمایندگان پارلمانی حزب دمکراتیك خلق‌ها پیش از برگزاری جلسه دادگاه اعلام کرد که پروندەی دمیرتاش کاملا سیاسی و خلاف قانون است.

 

او گفت دبیرکل ه.د.پ در چهارم نوامبر ٢٠١۶ ربوده شد و تحت نظارت شدید امنیتی قرار گرفت. عایشه آجار همچنین اعلام کرد صلاح‌الدین دمیرتاش در حالی به دادگاه می‌رود که  پس از ٣٩٩ روز برای اولین بار از خود دفاع خواهد کرد.

 

روز گذشته نیز سومین جلسه محاکمه فیگن یوکسکداغ دبیرکل پیشین حزب دمکراتیك خلق‌ها در سالن دادگاه زندان سینجان از توابع آنکارا برگزار شد. دادگاه رأی به تداوم حبس او داد. فیگن یوکسکداغ که نمایندگی او در پارلمان ترکیه با مصوبه حزب حاکم لغو شده است از ماه نوامبر ٢٠١۶ تاکنون در زندان به سر می‌برد.

 

فیگن یوکسکداغ در آغاز دفاعیات خود به عدم اجازه شرکت حقوقدانان بین‌المللی و خبرنگاران در جلسه دادگاه به بهانه ‌های امنیتی واکنش نشان داد و آنرا محکوم کرد.  او گفت در سینجان کودتاگران نظامی به خاطر آوردن تانک به خیابان‌های شهر محاکمه شدند اما اکنون با دستگیری و محاکمه نمایندگان حزب دمکراتیك خلق‌ها، یک کودتای سیاسی در ترکیه روی داده است.