توقف حملات هوایی روسیه به ادلب و ادامه حملات توپخانه‌ای ارتش سوریه

نیروی هوایی روسیه چند روزی است که حملات هوایی خود در استان ادلب را متوقف کرده اما رژیم سوریه پیش از آغاز عملیات بزرگ، به برخی نقاط تحت کنترل گروههای مسلح افراطی حمله کرده است.

امروز نمایندگان  "گروه کوچک" شامل کشورهای فرانسه، آمریکا، انگلیس، اردن و عربستان سعودی در نشستی در پاریس گردهم آمدند تا یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه پیدا کنند. سرگئی لاوروف  وزیر امور خارجه روسیه از آمادگی مسکو برای همکاری طرف‌های حاضر در اجلاس آستانه با گروه کوچک خبر داده است. این گفتگوها در حالی بوده که چشم‌ها به عملیات احتمالی ارتش سوریه در ادلب مهمترین مرکز استقرار گروههای تبه‌کار در سوریه دوخته شده است.

 

نیروی هوایی روسیه چند روزی است که حملات هوایی خود در استان ادلب را متوقف کرده اما رژیم سوریه پیش از آغاز عملیات بزرگ، به برخی نقاط تحت کنترل گروههای مسلح افراطی حمله کرده است.

 

تدارک برای آغاز عملیات در استان ادلب در حالی ادامه دارد که ترکیه برای باقی ماندن گروهای وابسته به خود در ادلب تلاش می کند.

 

پس از نشست سه جانبه هفتەی گذشته میان ایران، روسیه و ترکیه در تهران، شمارش معکوس برای آغاز حمله به ادلب آغاز شد.

 

درخواست اردوغان برای برقراری آتش بس توسط روسای جمهوری ایران و روسیه قبول نشد. او به ارتش دستور داده که نیروهای بیشتری روانه نوار مرزی و نقاطی در ادلب کند.

 

گزارش‌ها حاکیست بیشترین حملات توپخانەای علیه مواضع تحریرالشام در حدفاصل مناطق حماء و ادلب انجام شده که همان النصره سابق و شاخه القاعده در سوریه است.

 

کشورهای غربی در مجموع با آغاز عملیات روسیه و سوریه با پشتیبانی ایران در ادلب موافق نیستند و در حالی مسئله انسانی را دلیل مخالفت خود بیان می کنند که در موارد مشابه مانند زمان هجوم ترکیه و القاعده به عفرین در جوار ادلب که منجر به کشتارهای بزرگ شد سکوت کرده بودند.

 

سازمان ملل متحد نیز ضمن هشدار در مورد عواقب انسانی حملە نظامی بە ادلب، اعلام کردە، این حمله بزرگترین فاجعە انسانی قرن را رقم خواهد زد. طبق گزارش این سازمان، از هم اکنون تعداد زیادی از غیرنظامیان ادلب به مناطق دیگر آواره شده اند.

 

دولت ترکیه تدابیر شدیدی در نوار مرزی ادلب اخذ کرده و با ایجاد دیوارهای بلند مرزی از ورود پناهجویان جلوگیری می کند. ترکیه گفته است که نمی تواند بیش از میزبان پناهجویان باشد اما ناظران می دانند که هدف ترکیه از این اقدام جلوگیری از حمله به ادلب و بالا بردن هزینه آن برای نیروهای روسی و سوری در صورت حمله احتمالی است.