سِزای تِمَلی: سلام به اوجالان، که راه ما را گشود

سِزای تِملی، کاندید ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها- ه.د.پ که در پایان سومین کنگره‌ی بزرگ ه.د.پ به عنوان رییس مشترک این حزب برگزیده شد، سخنرانی خود در کنگره را با درود فرستادن به رهبر خلق کُرد عبدالله اوجلان آغاز کرد

سِزای تِملی، کاندید ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها- ه.د.پ که در پایان سومین کنگره‌ی بزرگ ه.د.پ به عنوان رییس مشترک این حزب برگزیده شد، سخنرانی خود در کنگره را با درود فرستادن به رهبر خلق کُرد عبدالله اوجلان آغاز کرد

 

سِزای تملی طی سخنان خود در سالن کنگره عنوان نمود:

"بیش از ۱۰ هزار تن از رفقای ما در چند سال اخیر از سوی دولت ترکیه بازداشت شده‌اند. بسیاری از آنان اکنون نیز در زندان بسر می‌برند و در جمع ما حضور ندارند. آنها بدون هیچ گناهی و تنها به دلیل عقایدشان زندانی هستند. عقایدی که ما نیز پایبند به آن بوده و این کنگره‌ی بزرگ، اثباتی برای این ادعا می‌باشد. من به عبدالله‌اوجلان، کسی که این اراده‌ی شکست‌ناپذیر را در ما ایجاد کرده است درود می‌فرستم. به صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگن یوکسکداغ، ریاست مشترک‌های ه.د.پ نیز که هیچگاه در مقابل ظلم سرخم نکرده‌اند، درود می‌فرستم.

 

تِملی در ادامه‌ی سخنانش تصریح کرد که دو گزینه‌ی مهم پیش روی خلق‌های ترکیه وجود دارد، یکی از آنها زندگی آزاد و دمکراتیک و دیگری قبول فاشیسم است.

 

تِملی ضمن تایید اینکه بدون شک ه.د.پ گزینه‌ی دوم را رد می‌کند، ادامه داد: دولت ترکیه در سال ۲۰۱۶ با برگزاری یک همه‌پرسی در رابطه با ایجاد تغییراتی در قانون اساسی که نظام پارلمانی را به نظام ریاستی تغییر داد، راه را بر ایجاد یک حکومت تمامیت‌خواه و یکدست گشود. درواقع ملی‌گرایان خواهان تشکیل حکومتی بر بنیان فاشیسم هستند.

 

فراخوان برای اروپا در حمایت از عفرین

تِملی سخنان خود را اینگونه ادامه داد: اروپا با حمایت‌هایش از دولت ترکیه باعث شده که ساز و کار فاشیسم در ترکیه بیشتر ایجاد گردد. بنابراین ما تمام دوستان خود در اروپا را فرا می‌خوانیم که با برگزاری تجمع در شهرهای کوچک اروپایی حمایت خود از عفرین را اعلام بدارند.

 

تِملی با اشاره به اقدامات اشغالگرانه علیه عفرین گفت: برخی افراد که تحت نام عملیات "شاخه‌ی زیتون" برای اشغال عفرین تلاش می‌کنند، به همان اندازه که با بمباران مزارع زیتون به عرصه‌ی طبیعت آسیب می‌رسانند، در عرصه‌ی فرهنگی نیز درصدد ایجاد انشعاب میان خلق‌های روژآوا هستند. ما باید در مقابل این اقدامات ایستادگی کنیم.

 

باید به مبارزه سرعت ببخشیم

نامزد ریاست مشترک ه.د.پ در پایان سخنانش گفت: همگی ما باید با آگاهی خود از دمکراسی رادیکال، خلق‌های کُرد، تُرک، علوی، سُنی، مسیحی را با منطق مبارزه‌ی فراگیر و منسجم سازماندهی کنیم. بنابراین بایستی تمام تشکلات ما در محله‌ها، کارگاه‌ها و زمین‌های کشاورزی گرد مردم جمع شوند. ما در دریای تاریکی نور هستیم، ما هیچگاه از راه خود پا پس نمی‌کشیم و ما حتما پیروز خواهیم شد.