جرج فلوید؛ سمبل مبارزه علیه نژادپرستی

قتل جرج فلوید از سوی نیروهای پلیس آمریکا اعتراضات گسترده‌ای را در بسیاری از کشورهای جهان در پی داشت. تظاهرات از اعتراض به رفتار پلیس فراتر رفته و اکنون به قیام علیه نژادپرستی مبدل گردیده است.

جرج فلوید(۴۶ ساله) با اینکه در زمان دستگیری به هیچ اقدام خطرناکی دست نزده بود اما در پی فشار زانوهای پلیس بر گردنش خفه شد و جان خود را از دست داد. تصاویر ویدیویی جان باختن فلوید جهان را تکان داد. از ١٠ روز پیش فلوید به سمبل تازه‌ای برای مبارزه علیه نژادپرستی در آمریکا مبدل شده است. در یک هفته‌ی گذشته در سرتاسر جهان اعتراضات گسترده‌ای علیه رفتار پلیس و خشم عمومی علیه نژادپرستی برگزار شده است.

سال‌هاست که در ایالات متحده آمریکا این سطح از مسئولیت‌پذیری دیده نشده است

به رغم آنکه ١٠ روز از قتل فلوید سپری شده و دونالد ترامپ معترضان را تهدید به استقرار نیروهای ارتش در شهرها کرده است اما تظاهرات علیه نژادپرستی در آمریکا همچنان ادامه دارد. شرکت کنندگان در تظاهرات اعلام می‌کنند که آنان دیگر نمی‌توانند در قبال نژادپرستی سکوت کنند و از مقاومت دست نمی‌کشند.

اما آنچه جلب توجه می‌کند این است که تظاهرات به وسیله‌ای برای گردهم آمدن تمامی طیف‌های جامعه مبدل شده است. در برخی از مناطق نیروهای پلیس و همچنین برخی از مقامات محلی به اعتراضات ضد نژادپرستی می‌پیوندند.

چند روز پیش یکی از مقامات منطقه گنس در میشیگان به جمع معترضان پیوست. نیروهای پلیس در بسیاری از شهرها برای متفرق کردن تظاهر کنندگان اقدام کردند اما در بسیاری دیگر نیز این نیروهای پلیس بودند که به جمع معترضان پیوستند.

با این همه اعتراض‌های زانو زدن در محکومیت نژادپرستی که از سال ٢٠١۶ با پیشاهنگی کولین کاپرنیک یک بازیکن فوتبال آغاز شده بود ادامه دارد. او در اغاز یک مسابقه و در حین پخش سرود آمریکا برای محکومیت نژاپرستی زانو زده بود. چند روز پیش «ژوستن جومینگس»، شهردار سانتا کروز، فرمانده نیروهای پلیس محلی و همچنین لاندن برید شهردار فرانسیسکو و اخیرا اریک گارستی شهردار لس آنجلس با زانو زدن اعتراض خود را به نژادپرستی اعلام کردند.

گروهی از نیروهای پلیس برای جلوگیری از تنش میان معترضان و نیروهای دولتی در شهر دموینس ایالت آیوا زانو زده و اینچنین از درگیری ممانعت به عمل آورده بودند.

قیام علیه خشونت پلیس افزایش می‌یابد

عبارت «نمی‌توانم نفس بکشم» که جرج فلوید قبل از مرگش آنرا به پلیس نژادپرست گفته بود به شعار این مقاومت مبدل شده است. مردم در بسیاری از کشورها و حتی شهرهایی که فعالیت‌های اعتراضی کمی در آنان برپا می‌شد در این مرحله به میدان‌ها سرازیر شدند. روز سه‌شنبه آکسیون «بلاک آوت تیوسدَی» در شبکه اجتماعی اینستاگرام برگزار شد و ٢٨ میلیون کاربر در آن شرکت کردند.

پس از آمریکا در فرانسه نیز برای گرامیداشت یک جوان سیاه پوست به نام آداما تراوره که سال ٢٠١۶ در زمان بازداشت از سوی نیروهای پلیس فرانسه به قتل رسیده بود برگزار شد. روز دوشنبه صدها نفر در مقابل دادگاهی گردهم آمدند که حکم به تبرئه عامل قتل تراوره داده بود. روز گذشته نیز ٢٠ هزار نفر در مقابل این دادگاه دست به تحصن زدند.

در کانادا نیز به رغم تلاش‌های عوامفریبانه جاستین ترودو نارضایتی‌ علیه نژادپرستی گسترش می‌یابد. روز ٢٧ مه زمانی که نیروهای پلیس خواستار بازداشت یک زن سیاه‌پوست به نام رجیس کارجنسکی پاکوت بودند او از طبقه ٢۴ یک آپارتمان سقوط کرده و جان خود را از دست داد. برای گرامیداشت یاد وی آکسیون‌هایی در کانادا برگزار شد.

بنابر گزارش شبکه تلویزیونی رکس کشور سوئیس تظاهراتی علیه قتل بازداشت‌شدگان به دست نیروهای پلیس در این کشور برگزار شده است. در ژنو، زوریخ و بسیاری دیگر از شهرها گردهمایی‌هایی برگزار شد. همچنین ده‌ها نفر در شبکه‌های اجتماعی نژادپرستی را محکوم کردند. اعلام شد که تنها طی ۴ سال گذشته در ٣ حمله نژادپرستانه نیروهای پلیس روی داده است که به مرگ شهروندان انجامیده است. همه قربانیان نیز سیاه‌پوستان آفریقایی بوده‌اند.

آکسیون‌ها برای گرامیداشت جرج فلوید با فعالیت‌های همبستگی با جوانان فلسطینی که از سوی ارتش اسرائیل به قتل می‌رسند در هم ادغام شدند. در این تحصن‌ها در مورد بارش چاکان، جوان کوردستانی که در آنکارا به بهانه گوش دادن به موسیقی کوردی از سوی فاشیست‌های ترک به قتل رسیده بود گفته شد که این اقدام مشابه جنایت‌های نژادپرستان آمریکایی است.