دست‌کم ٢٢ کشته و ١٧٠٠ بازداشتی؛ تداوم تظاهرات سراسری در نهمین روز

رژیم ایران با رهبری آخوندهایی که ایران را به گِل نشانده‌اند بر تداوم "سرکوب" علیه خلق‌ها مُصر هستند، خلق‌ها برای فریاد آزادی خود از هر فرصتی استفاده می‌کنند. بررسی‌ها حاکی از بازداشت ١٧٠٠ نفر در هشت روز گذشته است.

رژیم ایران با رهبری آخوندهایی که ایران را به گِل نشانده‌اند بر تداوم "سرکوب" علیه خلق‌ها مُصر هستند، خلق‌ها برای فریاد آزادی خود از هر فرصتی استفاده می‌کنند. بررسی‌ها حاکی از بازداشت ١٧٠٠ نفر در ٩ روز گذشته است.

شب گذشته برای نهمین شب متوالی مردم در شهرهای روژهلات و ایران علیه فساد، فقر و سیاست‌های سرکوب‌گرانه رژیم ایران به خیابان آمد. در شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، کرماشان، اراک، کاشان، تبریز، قزوین، خمینی‌شهر، رشت و تاکستان به میدان‌ها سرازیر شدند و شعارهای "مرگ بر خامنه‌ای" و "رفراندوم رفراندوم، این است شعار مردم" سردادند.

 

به نقل از "صدای مردم" صدها نفر از معترضان در تهران در نقاط مختلف پایتخت به خیابان آمدند، این منبع خبری گفت که در شرق شهر صدای شلیک گلوله شنیده شده است. در زنجان نیروهای رژیم در تمام سطح شهر مستقر شده‌اند و در اراک هم شهروندان خشمگین درب فرمانداری شهر را شکستند.

شعار آذری‌ها:"خلق آذربایجان ذلت را نمی‌پذیرند"

در تبریز از آغاز مسابقه فوتبال مابین استقلال و تراکتورسازی این شهر شعارهای علیه رژیم ایران سرداده شده است. شعارهای "مرگ بر دیکتاتور" و "بی‌‌شرف، بی‌شرف" [خطاب به بسیجی‌ها] به کرات سرداده شده است. در میان شعارهای شرکت کنندگان شعار "مردم آذربایجان ذلت را نمی‌پذیرند" به گوش رسیده است.

 

در بهار آزادی جای ندا خالیست

گزارش‌‌ها از تبریز حاکی از سردادن شعار تازه‌ای در میان معترضین است. شعار "در بهار آزادی، جای ندا خالی" از سوی معترضین سرداده شد. ندا آقا سلطان زن فعال کُرد کرماشانی از سوی تک‌تیراندازان رژیم حین تظاهرات ضددولتی در خرداد ١٣٨٨ در تهران به شهادت رسیده بود.   

 

سندیکاهای کارگری وارد صحنه شدند

از سوی دیگر موج اعتراضها به بخش‌های دیگر در جامعه کشیده شده است. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در بیانیه‌ای ضمن اعلام محکومیت "خشونت" حکومت علیه معترضان خواهان پاسخ‌گویی مسئولان شدند. این دو سندیکای کارگری با اشاره به این که «همه کارگران و مردم محروم بی‌عدالتی‌های گسترده» را تجربه کرده‌اند، خواستار عدم اِعمال خشونت در پاسخ به اعتراض‌های جاری در ایران شدند.

 

همزمان کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری طی بیانیه‌ای ضمن اشاره به "‌سرکوب تظاهرات در ایران همراه با کشته شدن بیش از ۲۰ تن و بازداشت صدها تن" گفت که این امر باعث نخواهد شد که "نارضایتی اجتماعی و اقتصادی" در کشور برطرف شود.

 

حزب اعتماد ملی خواهان پاسخگویی حکومت شد

حزب اعتماد ملی حزب منسوب به مهدی کروبی که از ١٣٨٩ در حصر خانگی بسر میبرد و از احزاب درون حکومتی بشمار می‌آید با صدور اطلاعیه‌ای خاطرنشان کرده است: "صاحبان قدرت بدانند که برخورد خشونت‌آمیز با مردم معترض، پیامدهای ناگوارتری را به همراه خواهد داشت."