دونالد ترامپ: رهبران ایران به دنبال مرگ و ویرانی هستند

پس از سخنان ترامپ روحانی در مورد عدم مشروعیت داخلی نظام و چهل سال نقض حقوق بشر و سرکوب و انواع اقدامات ضد انسانی علیه خلق‌های ایران هیچ صحبتی نکرد

دونالد ترامپ و حسن روحانی روسای جمهوری آمریکا و ایران در سخنرانی دیروز خود در سازمان ملل به یکدیگر تاختند. مقایسه سخنرانی طرفین نشان می دهد که ترامپ از زبان تندتری استفاده کرد و تندی حرف‌های روحانی در سطح او نبود. ترامپ در سخنرانی خود به زورگویی حکومت و غارت مردم ایران هم اشاره کرد، اما روحانی ترجیح داد در مورد سرکوب داخلی و تحمیل گرسنگی به میلیون‌ها انسان از سوی نظام جمهوری اسلامی حرفی نزند.

 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در بخشی از سخنرانی هفتاد و سومین دوره مجمع عمومی سازمان ملل، رهبران ایران را به باد انتقاد گرفت و گفت آنها به دنبال هرج ‌و مرج، مرگ و ویرانی هستند.

 

او با درخواست از جهان برای منزوی کردن هرچه بیشتر ایران، به فساد حکومت آن اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی منابع کشور را چپاول می‌کند تا خودشان را ثروتمند کرده و ویرانی را در سراسر خاورمیانه و ورای آن گسترش دهد. مردم ایران حق دارند از رهبران‌شان خشمگین باشند که به میلیاردها دلار از دارایی‌شان دستبرد زده‌ و ضمن پر کردن جیب‌های خود، گروههای نیابتی را به جنگ فرستاده اند.

 

رئیس جمهور آمریکا گفت به ایران که مدام شعار مرگ بر آمریکا داده و گفته که اسرائیل را نابود می کند هرگز اجازه نخواهند داد موشک‌هایی داشته باشند که بتواند کلاهک‌های هستەای حمل کنند. در مجموع لحن ترامپ در مورد ایران تند و تهاجمی بود.

 

چند ساعت پس از ترامپ، حسن روحانی رئیس جمهور ایران هم در سازمان ملل سخنرانی کرد.

او خواستار بازگشت آمریکا به توافق برجام شد و گفت آمریکا که درخواست مذاکره می‌کند باید به میز مذاکره‌ای که برهم زده بازگردد.

 

 حسن روحانی، بی‌اثری نهادهای بین‌المللی را خطری برای صلح جهانی خواند و دعوت آمریکا از دیگر کشورها برای تحریم ایران را دعوت به سرپیچی از قانون توصیف کرد.

 

رئیس‌جمهوری ایران تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را  نامشروع و نوعی تروریسمِ اقتصادی و ناقض حقِ توسعه خواند.

 

او گفت تحریم‌های آمریکا مردم ایران را هدف قرار داده است.

 

روحانی البته در مورد عدم مشروعیت داخلی نظام و چهل سال نقض حقوق بشر و سرکوب و انواع اقدامات ضد انسانی علیه خلق‌های ایران هیچ صحبتی نکرد و نگفت که وقتی که تحریم‌های اقتصادی آمریکا در پی توافق برجام برداشته شد چرا حداقل وضعیت عمومی مردم از لحاظ اقتصادی بهتر نشد.