دیکتاتور ترکیه دوباره روژاوا را تهدید به حمله کرد

نشست چهار جانبه سران کشورهای ترکیه، فرانسه، روسیه و آلمان درباره  حل و فصل بحران سوریه در استانبول به پایان رسید. اردوغان بازهم روژاوا را تهدید به حمله کرد و رهبران دیگر کشورهای جهان دوباره سکوت کردند.

ولادمیر پوتین، آنگلا مرکل، امانوئل مکرون و رجب اردوغان سران کشورهای روسیه، آلمان، فرانسه و ترکیه روز شنبه در استانبول گردهم آمدند و در مورد بحران سوریه  گفتگو کردند. آنها به دنبال این نشست در یک نشست خبری مشترک حاضر شدند.

 

رجب اردوغان دیکتاتور ترکیه در نوبت خود گفت که ترکیه خواستار پایان خونریزی‌ها در سوریه است. او اما بلافاصله تهدید کرد که ترکیه خواستار حمله به کلیه مناطق واقع در حومه شرقی رود فرات است.

 

مناطقی که او از آن صحبت می‌کرد شامل کانتون‌های روژاوا و مناطق آزاد شده از چنگ داعش تا مرز عراق می شود.

 

یگان‌های مدافع خلق و نیروهای سوریه دمکراتیك مسئولیت حفاظت از این مناطق را بر عهده دارند و بارها حملات داعش، النصره و ارتش ترکیه را دفع کرده‌اند.

 

اردوغان در سخنرانی خود مدعی شد که در کانتون عفرین که ماه مارس ٢٠١٨ توسط ارتش این کشور اشغال شد امنیت و ثبات برقرار است. او به کشتارهای جمعی و اقدامات وحشیانه صورت گرفته از قبیل تجاوز، شکنجه و قتل غیرنظامیان عفرینی هیچ اشاره‌ای نکرد و نگفت که در پی این حمله دهها هزار نفر از خانه‌های خود آواره شده‌اند.

 

دیگر مقامات حاضر در این نشست خبری در مورد کردهای روژاوا و نظرشان در مورد فدراسیون موجود در شمال و شرق سوریه حرفی نزدند. آنها کلی‌تر و بیشتر در مورد ادلب صحبت کردند و البته مخالفت و یا موافقت خود با تهدیدهای اردوغان را بیان نکردند.

 

مکرون رئیس جمهور فرانسه در کنفرانس خبری گفت اینکه بشار اسد باید برود یا نه، تصمیمی است که مردم سوریه باید بگیرند و ما به آنها کمک می‌کنیم. رژیم سوریه دیگر مردم این کشور را نمایندگی نمی‌کند بخاطر اینکه میلیون‌ها شهروند سوری به کشورهای دیگر فرار کرده‌اند.

 

او از ادامه آتش‌بس در استان ادلب سوریه اعلام حمایت کرد و گفت هجوم رژیم و گروههای همپیمان آن به ادلب و یا استفاده از سلاح‌های شیمیایی به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود.

 

ولادمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هم از ادامه همکاری چهار کشور شرکت کننده در نشست استانبول در زمینه سوریه خبر داد و خواستار به رسمیت شناخته شدن تصمیمات اخذ شده در اجلاس سوچی شد. او علاقه خود برای گره خوردن مذاکرات آستانه و مذاکرات کشورهای غربی در مورد سوریه را بیان کرد.

 

آنگلا مرکل هم نشست استانبول را مثبت خواند و گفت که چارەیابی بحران سوریه علاوه بر جنبەهای نظامی باید طی یک توافق سیاسی تحت نظارت سازمان ملل متحد انجام شود.

 

صدراعظم آلمان گفت ما نمی‌خواهیم که بار دیگر میلیون‌ها انسان به خطر بیافتند بنابراین باید یک رهیافت سیاسی را در سوریه انتخاب کرد تا آوارگان نیز به کشور خود بازگردند.

 

مرکل و شرکای اروپایی او نمی‌خواهند گروههای تبهکار در استان ادلب مورد حمله قرار بگیرند چون می‌دانند آنها در میان موج پناهجویان به ترکیه و سپس به سمت اروپا سرازیر خواهند شد و این یک خطر امنیتی برای اتحادیه اروپاست.