رژیم نژادپرست ترکیه برای ترکمن‌های کرکوک اسلحه فرستاده است

گزارشهای لو رفته حاکی از ارسال ده‌ها هزار قبظه اسلحه از سوی طیب اردوغان برای ایجاد آشوب در کرکوک است. در این گزارشها از آموزش صدها ترکمن از سوی رژیم ترکیه برای ایجاد فتنه سخن به میان آمده است

گزارشهای لو رفته حاکی از ارسال ده‌ها هزار قبظه اسلحه از سوی طیب اردوغان برای ایجاد آشوب در کرکوک است. در این گزارشها از آموزش صدها ترکمن از سوی رژیم ترکیه برای ایجاد فتنه سخن به میان آمده است

 

رژیم ترکیه نقشه‌های پلیدی را برای جنوب کردستان و بویژه شهر کرکوک تدارک دیده است. وجود بیش از ٢۴ پایگاه نظامی ترکیه در مناطق تحت حاکمیت حزب دمکرات کردستان عراق نشانه آشکار بحران موجود در این بخش از کردستان است. از سوی دیگر وجود اقلیت ترکمن در شهر‌های همچون کرکوک و سیاست‌های وابستگی احزاب به ترکیه این بهانه را به آنکارا داده است که برنامه پلیدی را برای ایجاد فتنه و آشوبگری در شهرهایی همچون کرکوک طرح‌ریزی کند. دولت ترکیه در یک‌ماه اخیر در مواضع رسمی با زبان تحقیرآمیزی کردهای این بخش از میهن را خطاب می‌دهد. منابعی که نخواستند نامشان فاش شود اطلاعاتی را در رابطه با دسیسه‌های ترکیه در کرکوک به خبرگزاری فرات دادند.

 

بکارگیری ترکمن‌ها برای اجرای فتنە‌های چرکین در کرکوک

 

"ترکیه مداوما در امور کرکوک مداخله می‌کند. جبهه ترکمن‌های عراق که دشمنی با کردها را آشکارا اعلام می‌کند از سوی ترکیه تأسیس شده است.

 

دولت ترکیه که با تشکیل جبهه  ترکمن‌های عراق، همواره سعی در دست درازی به کرکوک را داشته است، در طول یک هفته چهل هزار قبظه اسلحه برای اعضای وابسته به خود در این جبهه فرستاده است و بالغ بر چهل نفر نیز از سوی افراد این جبهه گردآوری شده و برای گذراندن یک دوره ی آموزشی یک ماهه به ترکیه فرستاده شده‌اند. این افراد پس از پایان دوره آموزشی دوباره به کرکوک خود بازگردانده شده‌اند. همچنین اعضای جبهه ترکمن درصددند تا یک گروه چهارصد نفره دیگر را نیز برای گذراندن دوره‌های آموزشی به ترکیه بفرستند.

 

منابع موثق اعلام کرده‌اند که مدارک معتبری از تعداد اسلحه‌ها و افراد آموزش دیده را در اختیار دارند و در صورت لزوم در روزهای آینده این مدارک را در اختیار افکار عمومی قرار می‌دهند.

 

دولت باخچلی صراحتا اقرار کرده بود

 

دولت باخچلی طی ماه جاری با لحنی تهدیدآمیز اعلام کرده بود: تعداد پنج‌هزار نفر از افراد ما برای ورود به کرکوک آماده هستند و در صورتی که وضعیت طبق میل ما پیش نرود، این نیروها را به سوی کرکوک روانه خواهیم کرد. بر اساس اطلاعاتی که از منابع موثق به دست آمده، تهدیدهای دولت باخچلی بی‌اساس نبوده و ترکمن‌های کرکوک که برای گذراندن دوره‌های آموزشی با محتوای نژادپرستانه به ترکیه فرستاده شده‌اند ، پس از پایان این دوره‌ها، به صورت افرادی مسلح به کرکوک بازگردانده شده‌اند.

 

آیا شرایطی مشابه سوریه در پیش است؟

 

پس از قیام مردم سوریه، تعداد زیادی اسلحه در اختیار افراد متخاصم قرار گرفت و نقش دولت ترکیه در این گونه اقدامات برای همگان محرز است.

ارسال اسلحه از سوی دولت ترکیه به کرکوک و همچنین آموزش ترکمن‌های آن، این سوال را در ذهن‌ها ایجاد می کند که "آیا اردوغان که سیاست‌هایش در سوریه با شکست مواجه گردیده اینبار درصدد است که همان سیاست‌ها را در کرکوک نیز به اجرا درآوَرَد و کرکوک را نیز به مانند [شهرهای] سوریه به ویرانی بکشاند؟" دسایس و فتنه‌های پلیدی که در سوریه به اجرا درآمد به ادامه جنگ داخلی در این کشور دامن زدند.

 

کرکوک که به دلیل منابع سرشار نفتی همواره مورد توجه کشورهای غربی و روسیه و در راس آنان ایالت متحده بوده است، این احتمال را دور از ذهن می‌نماید که دستور اجرای چنین توطئه‌ای به اردوغان و باخچلی از سوی این قدرت‌ها صادر شده باشد.

 

دولت آمریکا سی سال است که برای استثمار منابع نفتی کرکوک و موصل در منطقه می‌جنگد و با این جنگ سعی در اجرای پروژه‌ی صدساله خود دارد. بنابراین توطئه‌ای که اردوغان و باخچلی درصدد اجرای آنند، پیش از هر اقدامی در این راستا، محکوم به شکست است.

 

اسلحه‌ها و افراد آموزش دیده از چه طریقی وارد کرکوک می‌شوند؟

 

نکته‌ای که حائز اهمیت است: در شرایطی که اقلیم کردستان در تحریم به سر می‌برد ، این اسلحه‌ها از چه طریقی وارد کرکوک می‌شوند؟

در این رابطه اطلاعات موثقی در دسترس نیست اما گفته می‌شود که دولت ترکیه با استفاده از تریلی این اسلحه‌ها را وارد می‌کنند، در واقع همان سیاستی که اردوغان تحت عنوان کمک نظامی در سوریه هزاران تریلی اسلحه را به گروه‌های وابسته به القاعده و داعش فرستاده بود، این بار در کرکوک به اجرا می‌گذارد.

 

سوال دیگری که پیش می‌آید این است که "آیا مشابه همان گروه‌های ترکمنی که در عزاز و حلب تشکیل شدند این بار در کرکوک نیز تشکیل می‌شوند؟"

 

قبل از این رویدادها، به جبهه ترکمن عراق حق تشکیل یگان‌های مسلح جهت "حفظ امنیت تشکیلات‌شان" داده شد و واضح است که اردوغان درصدد تبدیل این یگان‌ها به گروه‌های ترکمن مشابه در عزاز، حلب و باب است‌.

 

عصائب الحق کرکوک را تهدید کرد

 

در شرایطی که ترکیه اسلحه به کرکوک وارد می‌کند و افراد وابسته به خود را آموزش می‌دهد، فرمانده گروه عصائب الحق "گروهی وابسته به حشد شعبی" قیس خزعلی از عناصر وابسته به دولت ایران، بیانیه‌ای را منتشر کرده و در این بیانیه به تهدید تمامی نیروهای نظامی مستقر در کرکوک و اطراف آن پرداخت.

تقابل این دو رویداد نمی‌تواند تصادفی باشد و احتمال می‌رود که دولت ایران و ترکیه درست به مانند توافقی که بر علیه شمال سوریه و روژآوا به آن دست یافتند این بار به توافقی علیه کرکوک دست یابند.

 

داعش نیز در همان روز به نیروهای پیشمرگ حمله کرد

 

به دنبال ارسال اسلحه از سوی دولت ترکیه و تهدید گروه عصائب الحق علیه کرکوک، رویداد قابل توجهی رخ داد و آن نیز  حمله داعش علیه مواضع نیروهای پیشمرگ در جبهه غربی کرکوک است. در این حمله داعش، یک پیشمرگ جان خود را از دست داد و دو پیشمرگ نیز زخمی شدند.

 

آنچنانکه بیان شد، دولت ترکیه به بهانه رفراندوم استقلال اقلیم کردستان درصدد است تا توطئه‌ای مشابه آنچه در سوریه روی داد این بار با مرکزیت کرکوک به اجرا درآورد. بر اساس واقعیت‌های عینی این فتنه، نقشه مشترک دولت ترکیه و ایران است.