سازمان جهانی بهداشت: کرونا در جهان همه‌گیر شده است!

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ٢١ اسفند / ١١ مارس از شیوع کووید١٩ به سطح «همه‌گیری جهانی» خبر داد

دکتر تدروس آدهانوم گبرایسوس مدیر کل سازمان جهانی بهداشت ٢١ اسفند در مقر این سازمان در ژنو گفت:" در دو هفته گذشته شمار مبتلایان به این ویروس در خارج از چین ۱۳ برابر و شمار کشورهای مبتلا به آن سه برابر شده‌اند."

به گفته‌ی وی تعداد مبتلایان به این بیماری در روزها و هفته‌های آینده، مرگ‌ومیرها و کشورهای آلوده بیشتر نیز خواهد شد.

«همه‌گیر» چیست؟

همه‌گیر یا پاندمیک اقتباس شده از واژه یونانی پاندموس به معنی همگان است. تعریف همه‌گیری به بیماری اطلاق می‌شود که در یک منطقه جغرافیایی گسترده ظهار شود و به طوری خاص بخش زیادی از جمعیت را تحت تأثیر قرار دهد.

به گفته‌ی مدیرکل سازمان جهانی بهداشت واژه همه‌گیری واژه‌ای نیست که بتوان آنرا با سبک‌سری و سهل‌انگاری بکار گرفت. آدهانوم افزود:"این کلمه‌ایست که اگر به جا استفاده نشود می‌تواند ترسی بی‌مورد را باعث شود، یا این تصور غلط حاکی از تسلیم را پدید آورد که جنگ مغلوبه شده و در نتیجه سبب ایجاد رنج و مرگ غیرضروری بیشتر گردد."

گسترش کووید١٩ در سرتاسر جهان

ویروس کرونا برای اولین بار از چین گسترش یافت. تاکنون ١٢۶ هزار و ۵١٩ نفر در ١٢۴ کشور جهان و یک کشتی مسافرتی در یوکوهاما- ژاپن به این بیماری مبتلا شده‌اند.

تعداد مبتلایان به بیماری بیماری کووید١٩ تا ظهر پنج‌شنبه ١٢ مارس/ ٢٢ اسفند در چین که کانون انتشار این بیماری است به ٨٠ هزار و ٧٩۶ و تعداد جانباختگان در این کشور به ٣١۶٩ مورد رسیده است.

پس از چین، ایتالیا دومین کشور از لحاظ شیوع ویروس کرونا است. تعداد موارد ابتلا به کرونا در ایتالیا به ١٢هزار و ۴۶٢ مورد و تعداد فوتی‌ها نیز به ٨٢٧ نفر رسیده است.

دولت ایتالیا روز گذشته (چهارشنبه) در اقدامی بی‌سابقه برای مهار شیوع کرونا تمامی اماکن تجاری این کشور به استثنای داروخانه‌ها و اغذیه‌ فروشی‌ها، را تا اطلاع ثانوی بسته اعلام کردند.

ایران در رتبه سوم تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان است. تاکنون بر اساس آمارهای دولتی ٩ هزار نفر در ایران به کووید١٩ مبتلا شده‌اند و ٣۵۴ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.