سازمان ملل: ایران با ارسال اسلحه به یمن قوانین بین‌المللی را نقض کرده است

سازمان ملل متحد اعلام نمود که ایران برای شبه نظامیان حوثی سلاح فرستاده و بدین شکل تحریم‌های مربوط به جلوگیری از ارسال اسلحه به یمن را نقض کرده است

سازمان ملل متحد اعلام نمود که ایران برای شبه نظامیان حوثی سلاح فرستاده و بدین شکل تحریم‌های مربوط به جلوگیری از ارسال اسلحه به یمن را نقض کرده است

 

کارشناسان سازمان ملل متحد در مورد تحریم اسلحه بر حوثی‌های یمن، گزارشی را آماده بودندو در آن گفته شده که مسئولیت  بدست آوردن و بکارگرفتن سلاح‌هایی که برعلیه عربستان سعودی استفاده می‌شود، برعهده‌ی آنهاست.

 

در گزارش کمیته سازمان ملل آمده است که ایران تحریم‌های سازمان ملل را در مورد ارسال سلاح به یمن، نقض نموده و ادوات لازم برای شلیک موشک‌های بالستیک به عربستان سعودی از سوی نیروهای شیعی مورد حمایت تهران را در اختیار آنان قرار داده است.

 

همچنین آمده است که پس از تحقیق در رابطه با قطعات بجامانده از حمله موشکی به عربستان ثابت شده که این قطعات در ایران ساخته شده و پس از سال ٢٠١۵ به یمن ارسال شد‌ه‌اند.

 

از سال ٢٠١۴ جنگ میان شبه نظامیان شیعه‌ی حوثی مورد حمایت ایران با نیروهای دولتی "عبد ربه منصور هادی" رییس جمهور یمن و مورد حمایت عربستان سعودی آغاز شد. در ماه مارس ٢٠١۵ عربستان سعودی و دیگر کشورهای خلج نیز به حمایت از هادی به این جنگ پیوستند. حوثی‌های طرفدار ایران در ماه نوامبر ٢٠١٧ دوبار ریاض پایتخت عربستان را با موشک‌های بالستیک هدف قرار دادند که به گفته وزارت کشور عربستان هر دو مورد توسط سیستم دفاعی آن این دفع گردید.

 

نیکی هیلی نماینده‌ی آمریکا در سازمان ملل، در یک نشست خبری بقایای موشک شلیک شده‌ به عربستان را به خبرنگاران نشان داد. هیلی مدعی شد که این موشک آرم "شرکت شهید باقری" متعلق به ایران را بر خود دارد.