سپاه پاسداران در پی مصادره‌ی کمک‌های مردمی در مناطق زلزله‌زده است

جریاناتی که پس از وقوع زلزله در کرماشان به‌وقوع پیوستند ، بسیاری از حقایق را در رابطه با رویکردها و عملکردهای دولت جمهوری اسلامی در قبال مناطق کُردنشین آشکار نمود

جریاناتی که پس از وقوع زلزله در کرماشان به‌وقوع پیوستند ، بسیاری از حقایق را در رابطه با رویکردها و عملکردهای دولت جمهوری اسلامی در قبال مناطق کُردنشین آشکار نمود.

 

دو روز پس از وقوع زلزله ، هیچ کمکی از سوی دولت به مناطق زلزله زده صورت نگرفت و مردم زلزله‌زده علاوه بر اینکه شرایطی سخت از قبیل گرسنگی و سرمای شدید را تحمل می‌کردند ، بسیاری از آنها مجبور شدند که در نبود کمک از سوی نیروهای امدادگر ، خود پیکر بی‌جان عزیزانشان را از زیر آوار بیرون کشیده و دفن کنند در نتیجه نام این افراد در هیچ لیستی از آمار کشته‌شده‌های زلزله از سوی دولت به ثبت نرسید که در واقع دلیل اصلی غیرواقعی بودن آمار دولت از تعداد کشته‌‌شده‌های زلزله نیز همین موضوع می‌باشد.

 

به دنبال بی توجهی دولت به مناطق زلزله‌زده و همچنین با انتشار اخباری از این مناطق در رسانه‌ها و فضای مجازی که حاکی از وضعیت اسفناک مردم زلزله‌زده پس از وقوع زلزله بود ، بسیاری کمک‌های مردمی از شهرهای کُردنشین و اقصی نقاط ایران به مناطق زلزله‌زده روانه گشت . این کمک‌ها بیشتر شامل کمک‌های مادی ، امدادی و درمانی بود.

 

با مشاهده‌ی موضع دولت در قبال مناطق زلزله‌زده ، مردم به نهادهای دولتی بی‌اعتماد بوده و بیشتر آنها ترجیح ‌دادند که خود کمک‌ها را به دست مردم برسانند.

 

جهت سازماندهی کمک‌های مردمی و توزیع مناسب آنها درمناطق زلزله‌زده ، نهادهای مدنی وارد عرصه‌ی فعالیت در این مناطق شده و با ایجاد کمپ‌هایی ، به جمع‌آوری و توزیع کمک‌های مردمی در بین مردم زلزله‌زده پرداختند.

 

جریانات ذکر شده علاوه بر اینکه باعث ایجاد اتحاد و همدلی در میان خلق‌های ایران گشت ، به خدشه‌دار شدن وجهه‌ی دولت در میان مردم نیز انجامید.

 

این مسائل سپاه پاسداران را بر این داشت که عرصه را بر نهادها و فعالین مدنی تنگ کند تا هم از ادامه‌ی روند کمک‌های خودجوش مردمی جلوگیری به عمل آورد و هم کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده در کمپ‌ها را مصادره کند. به همین دلیل دستور تخلیه‌ی کلیه‌ی کمپ‌های مردمی در مناطق‌ زلزله‌زده را صادر کرده است.

 

با سابقه‌ای که دولت در مناطق زلزله‌زده از خود برجای گذاشته است ، در صورت مصادره‌ی کمک‌های مردمی از سوی سپاه‌پاسداران ، این کمک‌ها از دسترس مردم زلزله‌زده خارج شده و با قرار گرفتن در لیست اموال سپاه در اختیار منافع آنان نیز قرار می‌گیرد که از جمله‌ی آن می‌توان به اهدای این وسایل و اقلام به خانواده‌های اعضای بسیج و سپاه اشاره کرد.