فارک مبارزه مسلحانه علیه کلمبیا را از سرگرفت

ایوان مارکز فرمانده و رئیس مذاکرت صلح در هاوانا از تصمیم سازمان فارک برای از سرگیری مبارزه مسلحانه علیه دولت کلمبیا خبر داد

   ایوان مارکز رئیس هیئت فارک در مذاکره صلح با دولت کلمبیا این موضع را در ویدیویی ٣٢ دقیقه‌ای که در یوتوب منتشر شده است بیان کرد.

   این فرمانده فارک در آغاز سخنان خود می‌گوید:" "ما به جهانیان اعلام می‌کنیم که مارکتیا-ی دوم (جایی که فارک بیش از نیم قرن در آنجا اعلام موجودیت کرد) برای حمایت جهانی آغاز گردید تا علیه آزار و شکنجه کلیه مردمان جهان مبارزه کند."

    فرمانده سابق مبارزان فارک سپس گفت:"مرحله‌ی جدیدی از مبارزه مسلحانه آغاز شده است."

   اخیرا یکی از اعضای بنیاد صلح و آشتی اعلام کرده بود که ایوان مارکز و خوزه سانتریک از اعضای هیئت مذاکره فارک سازمانی برای مبارزه مسلحانه ایجاد کرده‌اند.

   فارک نیرومندترین سازمان گریلایی در قاره آمریکا است. این سازمان در سال ١٩۶۴ تشکیل شده است. فارک در سال ٢٠١۶ پس از توافق صلح به یک حزب سیاسی تبدیل شد. بر اساس توافق ٧ هزار گریلای فارک اسلحه‌های خود را به زمین گذاشتند. بنابر گزارش ارتش کلمبیا سازمان تازه‌ تأسیس در حدود ٢٣٠٠ گریلای مسلح دارد.

​​​​​​​   مارکز در پیام ویدیویی می‌گوید:"ما هیچگاه از میان نرفتیم، در زمینه ایدئولوژیک هم نابود نشدیم. از اینرو مبارزه ادامه دارد. تاریخ شاهد خواهد بود که ما یک بار دیگر اسلحه به دست گرفته‌ایم."

​​​​​​​   مارکز خاطرنشان کرد که دولت کلمبیا به پیمان صلح خیانت کرده است و فارک هم تصمیم گرفته است که دوباره به مبارزه مسلحانه بازگردد.

​​​​​​​   مارکز سپس می‌افزاید؛ با شکل‌گیری توافقنامه آشتی در نوامبر ٢٠١۶ تا کنون حمله به پیشاهنگان اجتماعی و گریلاهای سابق متوقف نشده است. وی افزود:"در طی دو سال ۵٠٠ فعال اجتماعی و ١۵٠ گریلا به قتل رسیده‌اند."