قیام خلق‌های تونس برای تحقق عدالت اجتماعی و علیه بنیادگرایی است

تونس، پنجمین روز اعتراضات مردمی را پشت‌سر گذاشت، قیام خلق‌های تونس پس از آن روی داد که علیرغم سپری شدن هفت سال از آغاز انقلاب، نه تنها برای مشکلات چارە‌ای اندیشیده نشده بلکه مشکلات دیگری هم سربرآورده‌اند.

تونس، پنجمین روز اعتراضات مردمی را پشت‌سر گذاشت، قیام خلق‌های تونس پس از آن روی داد که علیرغم سپری شدن هفت سال از آغاز انقلاب، نه تنها برای مشکلات چارە‌ای اندیشیده نشده بلکه مشکلات دیگری هم سربرآورده‌اند.

 

چند روزی بیشتر به سالروز سقوط حکومت "زین‌العابدین بن‌علی" در  ٢۴ دیماه ١٣٨٩ نمانده است. ٧ سال از زمان سقوط بن‌علی گذشت، ولی مشکلات اقتصادی بیشتر و بیشتر شده است.

 

حکومت در بودجه‌ی سال ٢٠١٨، پیشنهاد بالا بردن مالیات و قیمت سوخت، وسایل نقلیه، خدمات تلفن و اینترنت و بسیاری دیگر از اقلام اساسی روزانه را مطرح  و همچنین قانون غصب اموال را بار دیگر به اجرا گذاشته است. اعتراضاتی که در برابر اعمال حکومت از روز دوشنبه آغاز شده است، امروز در پنجمین روز خود ادامه دارد.

 

در بسیاری از شهرهای تونس، جوانان در اوایل شبانه به خیابانها می‌آیند. پلیس نیز با شدت تمام به سرکوب معترضان پرداخته است. بنابر آمار وزارت کشور تونس، تا غروب پنج‌شنبه بیش از ۶٠٠ نفر را بازداشت نموده‌اند.

 

در همین راستا دیروز، شهر "ابوزید"، شاهد تظاهرات بزرگی بود. این شهر در سال ٢٠١٠ نیز آخرین تظاهرات را برای سقوط نظام به خود دیده بود. در پایتخت تونس، تبوربا، کاسرین، جلمة، کافسة، جبل عبده و سلیانة نمردم در خیابانها بودند.

 

در پایتخت تونس، بسیاری از فعالان مدنی در چهارچوب کمپین " منتظر چه هستید؟"، خواهان آزادی بازداشت شدگان شده‌اند و همچنین از مردم خواسته شده که روز جمعه به خیابانها بریزند.

 

در شهر ابوزید، جوانی ١٩ ساله بنام "محمد بوعزیزی" پس از توقیف چرخ‌دستی که روی آن میوه می‌فروخت خود را در ٢۶ آذر ١٣٨٩ به آتش کشید. تظاهرات اعتراضی پس از آن شکل گرفت و تمامی کشور را در برگرفت و زین‌العابدین بن‌علی، رییس جمهور تونس را  در روز ٢٤دی ماه ١٣٨٩مجبور به استعفا نمود.

 

پس از استعفای زین‌العابدین بن‌علی، در ابتدا افراط‌گرایان جهادی مورد حمایت دولت ترکیه حاکمیت را غصب کردند. با ادامه اعتراضات یک ائتلاف لاییک – دمکرات، تشکیل حکومت دادند. این حکومت‌ها قادر به حل مشکلات خلق نشدند. بعد از اینکه نامزد حزب "النهضة" اسلامی در انتخابات شکست خورد، "الباجی قائد السبسی"٩١ ساله، بر تخت ریاست نشست. حکومتی که بمدت ٣ سال است که از ائتلاف بین "ندای تونس [لائیک] – النهضة" تشکیل شده است، به مسئولیت‌های خود در قبال مشکلات خلق عمل نکرد.

 

 شهرهای توریستی همچون " جربا، حمامة و سوسة" که درآمدشان بیشتر از راه گردشگری تأمین می‌گردید، بعلت حملات شدید گروههای اسلامی بنیادگرا، دیگر میزبان گردشگران خارجی و داخلی نمی‌باشند و این صنعت بخاطر قتل‌عام در یک هتل شهر سوسة و حمله‌ی  به "پلازا پورت الکنتاوی"، با شکست مواجه شده است.

 

پیش از این گردشگری ٧٪ از درآمد کل تونس را به خود اختصاص داده بود. استخراج فسفات نیز، دیگر بمانند قبل نیست، تولیدات داخلی نیز بصورت وسیعی تحت تاثیرات بحران اقتصادی قرار گرفته‌اند. در سال ٢٠١٠ درآمد ملی بیشتر از چهل میلیارد دلار و با افزایش سالانه‌ی ٩٪ی همراه بود. در سالهای اخیر نرخ رشد اقتصادی به ٢ الی ٣ درصد رسیده و این باعث افزایش ٣ برابری بدهی‌های کشور شده است.

 

طبق آمارهای موجود، جمعیت تونس ١١میلیون نفر است. از هر ٧ نفر ١ نفر بیکار. این نرخ بیکاری در میان جوانان از هر ٣ نفر ١ نفر می‌باشد و خصوصا در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهها، این نرخ بازهم بیشتر است.