محاصره روستای عرب‌نشين جليزی و ضرب و شتم ساکنان از سوی نیروهای امنیتی ایران

پس از اشغال زمین‌های اطراف روستای جلیزی بالا از سوی نیروهای وابسته به رژیم ایران، تعداد زیادی از صاحبان این زمین‌ها حین کار بر روی مزارع خود از روز یکشنبه (١٢ آذر/ ٣ دسامبر) بازداشت شده‌اند

پس از اشغال زمین‌های اطراف روستای جلیزی بالا از سوی نیروهای وابسته به رژیم ایران، تعداد زیادی از صاحبان این زمین‌ها حین کار بر روی مزارع خود از روز یکشنبه (١٢ آذر/ ٣ دسامبر) بازداشت شده‌اند

 

ساکنان روستای جلیزی بالا شهرستان دهلران که پیش از این بخشی از استان الاهواز بود و از سوی دولت به استان ایلام ملحق گردید به زمينهای اجدادی خويش رفته و درصدد شخم آن برآمدند. در این میان سازمان اتكا وابسته به ارتش كه داعيه مالكيت زمين را دارد با استقاده از جايگاه حكومتی و بکارگیری نیروهای امنیتی به زنان حاضر در زمين هجوم برده و با گاز اشك‌آور و فحش و ناسزا و باتوم به جان زنان افتادند. در ادامه نيروهای امنيتی با هجوم به بيمارستان دهلران و دستگيری زنان مصدوم و ضرب و جرح انها با باتوم پرداختند.

 

ماجرای خشم نیروهای امنیتی علیه خلق عرب همچنان ادامه دارد. نيروهای امنيتی طی حمله ناگهانی با دهها خودرو، روز دوشنبه (١٣ آذر) به روستای جليزی اقدام به ضرب و شتم هم‌می‌میهنان در سطح کوچه و معابر روستا و بازداشت آنان نمودند. طی اين حمله بيش از ۵٠ نفر دستگير و ديگر مردم روستا متواری و به روستاها و كوههای اطراف فرار نمودند!

 

به نقل از منبع آگاه به مسائل منطقه سازمان اتكا در اين روستا بيش از چهار هزار هكتار دارا می‌باشد و تنها هزار هكتار سهم مردم مانده بود كه سازمان اتكا داعيه آن را نيز دارد. در اين بين شيوخ روستا فالح و خالد حميدی كه عامل حكومتی می‌باشند با زدوبند با سازمان اتكا بيش از ۶٠٠ هكتار را به تملك خود در آورده است و هم اكنون باعث دستگيری تمام مردان روستا شده‌اند!

 

بخش عربی جلیزی تا سال ۱۳۶۵ جزء حوزه اداری استان الاهواز (خوزستان) بود ولی امروزه بخش جلیزی و دهها روستای عربی حوزه اداری استان ایلام واگذار شده‌اند.

 

چندی پیش کوهیار آبدانان طی یادداشتی در خبرگزاری فرات به بررسی موضوع غصب زمین‌های عربهای الاهواز از سوی نیروهای امنیتی رژیم ایران پرداخته بود.