نشست کوپ ٢۴ ادامه دارد

نشست جهانی آب و هوا "کوپ ٢۴" که روز یکشنبه از سوی سازمان ملل در لهستان آغاز شده به فعالیت خود ادامه می‌دهد

بیست‌وچهارمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد موسوم به "کاپ ٢٤"، روز یکشنبه ٢ دسامبر/ ١١ آذرماه در شهر "کاتوویتس" لهستان آغاز به کار کرد. هدف نشست ارزیابی عملکردها و تصمیم‌هایی است که در نشست کوپ ٢١ در سال ٢٠١۵ در پاریس برگزار شده بود.

 

نشست کوپ ٢۴ تا روز ١۴ دسامبر ادامه خواهد یافت. تعداد رؤسای جمهور شرکت کننده در این کنفرانس کمتر از نشست‌های پیشین است.

 

گوترش نسبت به خیانت به نسل‌های آینده هشدار داد

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در دومین روز نشست طی سخنانی نسبت به تغییرات جوی هشدار داد. گوترش از نسل نو خواست که "خیانت نکنند" و از دولت‌های جهان خواست تا طبق مفاد نشست سال ٢٠١۵ به مسئولیت‌های خود عمل نمایند.

 

تنها روئسای ٣٠ دولت شرکت کردند

از میان ١٩٣ کشور عضو سازمان ملل تنها ٣٠ دولت در سطح ریاست جمهور و یا مسئولان عالرتبه کشوری در ٢۴مین نشست تغییرات آب و هوایی شرکت کرده‌اند.

 

جالب اینکه از میان کشورهای عضو گ ٢٠ هیچکدام از رؤسای جمهوری یا مسئولان عالی‌رتبه آن در این نشست حاضر نشده‌‌اند. از فرانسه که پیشاهنگی برگزاری این نشست‌ها را بر عهده دارد نیکولاس دروگ وزیر تغییرات اکولوژی در نشست شرکت کرده است.

 

شدت بحران زمین را بسوی فاجعه سوق می‌دهد

طبق اعلام سازمان جهانی هواشناسی، گرمای تابستان امسال (٢٠۱٨)، اروپا، غرب آمریکا و آسیا را درنوردید و دمای هوا در پرتغال، منطقه اسکاندیناوی، کره جنوبی، ژاپن و الجزایر رکورد زد و در برخی مناطق موجب آتش‌سوزی‌های گسترده شد. ذوب یخ‌ها نیز برای سی‌وهشتمین سال متوالی ادامه داشت. قله جنوبی رشته کوه‌های "کبنه کایز" در سوئد که بلندترین قله رشته کوه‌های یخچالی این کشور به شمار می‌رود، تابستان امسال به علت دمای هوای استثنایی در این منطقه، چهار متر از ارتفاع خود را از دست داد.

 

در همین حال غلظت ٣ گاز اصلی گلخانه‌ای یعنی "دی اکسید کربن"، "متان" و "اکسید نیتروژن" که سال ٢٠۱٧ به شدت افزایش یافته بود، سال ٢٠۱٨ نیز ادامه داشت.

 

سازمان جهانی هواشناسی در تازه ترین گزارش خود تأکید کرده است که غلظت بی‌سابقه "دی اکسید کربن"، گرمای بیش از حد زمین و ذوب شدن یخ‌ها به عنوان آخرین شاخص‌های گرمایش زمین، نشان‌دهنده شتاب گرفتن این پدیده و لزوم واکنش برای جلوگیری از آن است.