نگرانی از عرب‌ستیزی بجای اعتراض به قانونی بودن صیغه در ایران

فساد در شهرهای مذهبی ایران و دایر شدن مراکز صیغه برای زائران خارجی در مشهد، موجی از نارضایتی ایجاد کرده است

خرید و فروش زنان در شهرهای مذهبی ایران تحت لوای قوانین شرعی و سفر بخشی از زائران خارجی به کشور ایران با همین انگیزه موجب واکنش افکار عمومی شده است. خبرها حاکیست مواردی از حمله به زائران عراقی در همین رابطه رخ داده؛ آنچه که موجب نگرانی فعالین حقوق زنان شده است.

 

فساد در شهرهای مذهبی ایران و دایر شدن مراکز صیغه برای زائران خارجی در مشهد، موجی از نارضایتی ایجاد کرده است. 

 

حساسیت عمومی درباره فروش زنان ایرانی در مشهد به دنبال آن بود که سایت تابناک نزدیک به حکومت ایران، گزارشی در مورد گستردگی آن پخش کرد. گزارشی که البته بعدا پاک شد.

 

در این گزارش گفته شده بود که زائران عراقی به بهانه زیارت، به مشهد از اماکن مقدس شیعیان می‌روند و در هتل‌ها خدمات جنسی هم دریافت می‌کنند. این اقدام عمدتا توسط دلال‌هایی صورت می‌گیرد که با مراکز ازدواج موقت و صیغه در ارتباط هستند.

 

زنان ایرانی به دلیل فقر، اعتیاد و عدم هرگونه حمایت اقتصادی از سوی خانوادەها و دولت، کالای این تجارت کثیف هستند که قوانین شرعی ایران تحت نام صیغه به آن مشروعیت بخشیده است.

 

هرچند برخی از مسئولان ایران گستردگی فساد در مشهد و شهرهای مذهبی دیگر را رد کردند اما سید احمد علم هدی امام جمعه مشهد و نماینده ویژه علی خامنە‌ای در خراسان این موضوع را کتمان نکرد.

 

علم هدی البته سعی کرد زنانی که مورد فروش قرار می‌گیرند را متعلق به بلاد دیگر معرفی کند و شاید نمی‌داند که این چیزی از اهمیت اصل مسئله کم نمی‌کند.

در پی این خبرها، تصاویری به دست آمده که نشان می‌دهد برخی از ایرانیان در مشهد به زائران عراقی و مسافران دیگر کشورهای منطقه حمله کرده‌اند.

 

این حملات و سردادن شعار مرگ بر عرب در برخی تجمعات به این نگرانی دامن زده که معضل قانونی بودن صیغه در ایران به حاشیه برود و عرب‌ستیزی پیشی بگیرد. همچنین این نگرانی وجود دارد که برخی از عراقی‌ها بخواهند تلافی حملات مشهد را در کربلا و نجف با زائران ایرانی تسویه کنند.

 

فعالین حقوق زنان می‌گویند بخشی از معترضان به آنچه در مشهد در جریان است مشکلی با ضد انسانی بودن ازدواج موقت در برابر پول و پایمال شدن کرامت زنان ندارند، آنها به غیرتشان برخورده چون مشتری‌ زنان ایرانی، عرب بوده‌اند.