واکنش‌ها به تصمیم ترامپ در مورد قدس

تصمیم رییس جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت اسراییل، در آمریکا و بسیاری دیگر از کشورها واکنش‌ها و اعتراض‌هایی را به دنبال داشت

تصمیم رییس جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت اسراییل، در آمریکا و بسیاری دیگر از کشورها واکنش‌ها و اعتراض‌هایی را به دنبال داشت

 

مسئولین فلسطینی و اتحادیه‌ی عرب اعلام نمودند که آمریکا نقش میانجیگری خود را از دست داد. برخی از کشورها نیز از احتمال بروز جنگ، ابراز نگرانی کردند.

 

ترامپ به راههای ایجاد دو دولت در کنار همدیگر اشاره نمود

همزمان با اعلام نمودن قدس بعنوان پایتخت اسراییل، رییس جمهور آمریکا گفت که از راهکار تشکیل دو دولت حمایت می‌کند و این درحالیست که برسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت اسراییل به منزله‌ی اعتراف نکردن به خواست خلق فلسطین می‌باشد.

ترامپ در ادامه‌ی سخنانش طرفین را به آرامش فراخواند و گفت که همکار وی "مایک پنس" در روزهای آتی به منطقه سفر می‌کند. ترامپ گفت دستور داده که سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس منتقل شود. ولی برای اینکار زمان مشخصی را اعلام ننمود. پیش‌بینی می‌شود که انتقال سفارت‌خانه سال‌ها به طول انجامد.

 

جمهوری‌خواهان و شماری از دمکرات‌ها از این تصمیم حمایت کردند

تصمیم ترامپ که دیروز بصورت رسمی اعلام و واکنش‌هایی را در سطح جهان بهمراه داشت، از سوی بسیاری از نمایندگان کنگره آمریکا مورد استقبال قرار گرفت.

"پاول رایان" رییس مجلس نمایندگان آمریکا و از اعضای حزب جمهوریخواه در این‌باره گفت: "زمان زیادی بود که منتظر چنین روزی بودیم". ریان از ترامپ نیز فراتر رفت و اعلام نمود که "قدس برای اسراییل پایتختی است که نمی‌شود از آن چشم پوشید".

"الیوت انجل" از اعضای کمیسیون روابط خارجی کنگره نیز با اشاره حاکمیت اسراییل در قدس چنین گفت:'' تصمیم ترامپ تصحیح اشتباهی دهها ساله است".

 

بسیاری از اعضای حزب دمکرات معتقدند که این تصمیمی زودهنگام است

علیرغم اینکه شماری ازنمایندگان حزب دمکرات در مجلس از این تصمیم حمایت نمودند، لیکن بسیاری از دمکرات‌ها، مواضعی متفاوت اتخاذ کردند.

دمکرات‌ها این تصمیم را زود هنگام خوانده  و اعلام نمودند که این تصمیم بحران را در منطقه افزایش می‌دهد. " نانسی پلوسی" رییس فراکسیون دمکرات در مجلس نمایندگان در مورد افزایش تنش‌ها ابراز نگرانی نمود و اعلام داشت که 'پروسه‌ی صلح خاورمیانه' را با مشکلات بیشتری مواجه خواهد کرد.

 

"جان مک‌کین" سناتور جمهوریخواه با انتقاد از راهکار ترامپ اذعان داشت: تصمیم در مورد موقعیت معلوم و همیشگی قدس بایستی از سوی خلق‌های فلسطین و اسراییل در چهارچوب پروسه‌‌ای مسالمت‌آمیز و بین‌المللی، گرفته شود.

 

اسراییل از این تصمیم خشنود است

"بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسراییل با استقبال از این تصمیم اعلام نمود که" این تصمیمی تاریخی می‌باشد". نتانیاهو همچنین از دیگر دولت‌های جهان نیز خواست که آنان نیز بمانند آمریکا سفارت‌خانه‌های خود را به قدس انتقال دهند.

 

محمود عباس: تلاش‌های صلح مدفون خواهند شد

"محمود عباس" رییس دولت خودگردان فلسطین به تصمیم اعتراض کرد و گفت؛ آمریکا نمی‌تواند برای مدتی دراز نقش خود را بعنوان میانجی ادامه دهد. وی افزود: " تصمیماتی این چنینی که غیرقابل قبول می‌باشند و آینده‌ی خوبی را برایشان نمی‌توان تصور نمود، آگاهانه همه‌ی تلاش‌های مربوط به صلح را از میان برداشته و مدفون خواهند نمود".

 

اتحادیه‌ی عرب: اعتقاد به بیطرفی آمریکا متزلزل شد

"احمد ابوالغیط'' دبیرکل اتحادیه‌ی عرب، در مورد این تصمیم اظهار نظر کرد و گفت: این تصمیم به مناسبات میان عرب-آمریکا ضربه زده و به نقش آمریکا بعنوان میانجی در مسئله‌ی فلسطین و اسراییل خاتمه می‌دهد. ابوالغیط افزود: اعتقاد اعراب به بیطرفی آمریکا متزلزل شد و اعلام نمود که آنها (اتحادیه‌ی عرب) این تصمیم را تقبیح می‌نمایند.

 

حماس: آمریکا در جهت منافع خود درهای دوزخ را باز کرد

گروه حماس در بیانیه‌ای تصمیم آمریکا برای برسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت اسراییل را قویا رد نمود. "اسماعیل رضوان" یکی از مسئولین بلندپایه‌ی حماس، گفت که این تصمیم درهای دوزخ را در منطقه بنفع آمریکا خواهد گشود. رضوان همچنین از همه‌ی کشورهای مسلمان و تمامی اعراب خواست تا مناسبات اقتصادی و سیاسی خود را با آمریکا قطع و سرکنسولگری آمریکا را از کشورهای خویش اخراج نمایند. حماس خواهان تدفین آمریکا در منطقه شد.

 

آمریکا به مسافران و دیپلمات‌های خود در منطقه هشدار داد

وزارت خارجه‌ی آمریکا پس از تصمیم ترامپ طی نامه‌ای به دیپلمات‌های سفارت‌خانه‌های خود ‌هشدار داد و از آنان خواست اگر ناچار نباشند تا تاریخ ٢٩ آذرماه سفر خود به اسراییل و فلسطین را تعلیق کنند.

 

فرانسه از این تصمیم حمایت نمی‌کند

 ''امانوئل ماکرون'' با اشاره به نادرست خواندن تصمیم ترامپ، افزود که فرانسه از این تصمیم حمایت نمی‌کند.