٩٠ سد در ایران ذخیره‌ای کمتر از ۵٠ درصد دارند

کاهش بارندگی و کمبود منابع آبی، ایران را در آستانه خشکسالی سراسری و گسترده قرار داده است

کاهش بارندگی و کمبود منابع آبی، ایران را در آستانه خشکسالی سراسری و گسترده قرار داده است

 

آنچه که از آن به عنوان خشکسالی نام برده می‌شود و خود محصول سیاست‌‌های غلط و سوءمدیریت دولت است عوارض خطرناک خود را روزانه بروز می‌دهد. طبق گزارشی که تلویزیون دولتی ایران پخش کرد میزان بارندگی در ٢٧ استان کمتر از سال گذشته است.

 

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما حجم بارندگی در استانهای فارس، قم، کرمان، مرکزی، هرمزگان، اصفهان، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، سمنان و سیستان و بلوچستان به نسبت سال گذشته بیش ۵۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته است. در این گزارش هرمزگان با ٨١ درصد، کرمان با ٨٠ درصد و سیستان و بلوچستان با ٧۶ درصد بیش از دیگر استان‌ها کاهش بارندگی داشته‌اند.

 

در شرق کردستان افزایش بارندگی اعلام شده است. بر این اساس در استان اورمیه ١٨ درصد و در استان سنه هم ١ درصد بارندگیها نسبت به سال گذشته افزایش یافته‌اند. در استانهای کرماشان، لرستان و ایلام هم با آنچه میزان بارش‌ها افزایشی نداشته است اما این سیاست‌های مسئولان دولتی است که منابع آبی زاگرس را به مناطق داخلی ایران منتقل می‌کند و خود ساکنان زاگرس را از بهره‌برداری از منابع خود محروم کرده‌اند.

 

میزان بارندگی در ۲۷ استان ایران به نسبت یک سال قبل کاهش یافته است. کاهش آبهای سطحی و زیرزمینی موجب خشک شدن و ممنوعه شدن ۳۵۵ دشت از ۶۰۹ دشت ایران شده است.