پیامدهای برگزیدن بوریس جانسون به نخست وزیری انگلستان

شریات معتبر انگلیسی با اشاره به مصمم بودن بوریس جانسون مبنی بر خروج این کشور از برگزیت اظهار داشته‌اند که با نخست وزیری جانسون انگلستان در صورت نیاز، این کشور بدون توافق نهایی و بستن قرارداد با اتحادیه اروپا از این اتحادیه خارج خواهد شد

   روز گذشته حزب محافظه‌کار انگلستان بوریس جانسون را به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار این کشور برگزید. در نتیجه برگزیدن وی به ریاست این حزب، جانسون که متولد آمریکا و از ریشه‌ای چرکس-ترک برخوردار است به نخست وزیری انگلستان برگزیده شد. برگزیده شدن بوریس جانسون به نخست وزیری انگلستان می‌تواند پیامدهای مهمی را در سطح منطقه‌ای و نیز همگامی بیشتر نخست وزیر جدید با سیاستهای آمریکا علیه ایران به دنبال داشته باشد.

   نشریه معتبر اینترنتی میدل ایست آی در مقاله‌ای به قلم پیتر آزبورن در ارتباط با اولویتها و ارجحیتهای سیاسی جانسون نوشته است که انتخاب بوریس جانسون به عنوان نخست‌وزیر انگلستان، می‌تواند پیامدهای پیش‌بینی ناشده‌ای را در منطقه به دنبال داشته باشد؛ زیرا جانسون همانند دونالد ترامپ می‌تواند خود را به عنوان رهبر ملی خوانده و  همانند ترامپ قوانین متعلق به خود را ابداع کند. زیرا جانسون نیز مانند ترامپ با اظهارات نژادپرستانه فرصت‌طلبی است بدون برخورداری از ارزش‌ها. این مقاله در بخش دیگری نوشته است به احتمال فراوان اولین اقدام عملی بوریس جانسون در دوره نخست‌وزیری واکنش انگلستان به توقیف تانکر نفتکش این کشور در تنگه هرمز خواهد بود و این امر به معنای تشدید تنش های سیاسی در منطقه خاورمیانه خواهد بود.  ماتیو آفورد یکی از نمایندگان حزب محافظه کار انگلستان  شب گذشته به شبکه اسرائیلی تلویزیون آی۲۴ نیوز گفت که احتمال دارد نخست وزیر جدید از توافق هسته‌ای با ایران خارج و همانند آمریکا تحریمهای گسترده علیه رژیم ایران را باز می‌گرداند.

   از سوی دیگر نشریات معتبر انگلیسی با اشاره به مصمم بودن بوریس جانسون مبنی بر خروج این کشور از برگزیت اظهار داشته‌اند که با نخست وزیری جانسون انگلستان در صورت نیاز، این کشور بدون توافق نهایی و بستن قرارداد با اتحادیه اروپا از این اتحادیه خارج خواهد شد. در پیش گرفتن این سیاستها از سوی جانسون می‌تواند به هماهنگی بیشتری این کشور با آمریکا در اعمال فشار هر بیشتر به ایران و خروج عضو دیگر و مهم برجام از این معاهده منجر شود.

   تا کنون ایران به عنوان طرف اصلی برجام توانسته است با کارت آن بازی نماید. اما احتمال اقدامات شدید انگلستان و خروج احتمالی انگلستان از برنامه جامع اقدام مشترک می‌تواند این کارت بازی از ایران را گرفته و عملا تیر خلاص را بر پیکر نیمه جان برجام شلیک نماید.