پیشنهاد اروپا به ایران؛ کالا به جای پول نفت

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که آمریکا تمامی تقاضاهای کشورهای اروپایی برای معافیت از تحریم‌ها علیه ایران را رد کرده است.

در حالی که ایالات متحده آمریکا تقاضای دولت‌های فرانسه و آلمان و بریتانیا برای معافیت از تحریم‌های علیه ایران را رد کرده است، یک مقام اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد اروپا در بسته پیشنهادی خود به حکومت ایران گفته که خرید نفت از ایران می تواند در ازای دریافت کالا صورت بگیرد.

 

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که آمریکا تمامی تقاضاهای کشورهای اروپایی برای معافیت از تحریم‌ها علیه ایران را رد کرده است.

 

یکی از مقامات وزارت اقتصاد فرانسه که نامش فاش نشده است به این خبرگزاری گفته که وزیر امور خارجه و وزیر خزانه‌داری آمریکا، پاسخ مثبتی به نامۀ ما ندادند.

 

حدود یک ماه پیش، دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا در نامه‌ای مشترک به واشنگتن، خواهان معافیت شرکت‌هایشان از تحریم‌های آمریکا شده بودند.

 

این کشورهای اروپایی همزمان یک بسته اقتصادی را تهیه و به ایران ارائه کردند تا حکومت این کشور پس از خروج آمریکا از برجام، در این توافق باقی بماند. محتوای این بسته هرگز علنی نشد اما  نایب‌ رئیس اتاق بازرگانی ایران گفته که بر اساس بسته‌های پیشنهادی اروپا به جمهوری اسلامی، خرید نفت ایران از سوی اروپا به ‌صورت تهاتر، یعنی معاوضه با کالا، انجام خواهد شد.

 

پدرام سلطانی روز سه‌شنبه گفت به نظر می رسد اروپا می خواهد به‌جای پرداخت مستقیم پول نفت، آن را در حسابی منظور کند.

 

همچنین روسیه نیز پیشنهاد مشابهی به ایران داده بود؛ نفت در برابر کالای روسی.

 

مقامات وزارت خارجه ایران نارضایتی خود از جزئیات بسته پیشنهادی اروپا را بیان کرده اند اما اینکه چه راه دیگری دارند زیر سئوال است.