کودتای سیاسی- فرهنگی رژیم ترکیه علیه کردها در مجلس این كشور همچنان ادامه دارد

دو نماینده پارلمانی حزب دمکراتیك خلق‌ها از پارلمان اخراج شدند

دو نماینده پارلمانی حزب دمکراتیك خلق‌ها از پارلمان اخراج شدند

 

پارلمان ترکیه امروز با اکثریت آرا رأی به ابطال حق نمایندگی دو عضو دیگر حزب دمکراتیك خلق‌ها داد.

 

حق نمایندگی احمد یلدرم سرپرست گروه نمایندگان پارلمانی حزب دمکراتیک خلق‌ها و ابراهیم آیهان نماینده رحا یا اورفا در مجلس لغو شد.

 

وجود حکم زندان برای این دو نماینده پارلمانی به عنوان علت لغو حق نمایندگی آنها اعلام شده است.

 

شمار زیادی از نمایندگان ه.د.پ به دستور کاخ ریاست جمهوری ترکیه دستگیر و زندانی شدەاند. پیش از این عضویت پنج نماینده دیگر در پارلمان نیز لغو شده بود.

 

اکنون شمار نمایندگان ه.د.پ در پارلمان به ۵١ تن رسیده است.

 

ه.د.پ از زمانی که موفق شد با کسب سیزده درصد آرا بیش از هشتاد نماینده به پارلمان بفرستد هدف هجوم اردوغان و گروههای فاشیست ترکیه قرار گرفت.

 

طبق نظر کارشناسان امور سیاسی ترکیه پیروزی حزب دمکراتیک خلق‌ها در انتخابات هفتم ژوئن ٢٠١۵ ضربه‌ای مرگبار بر نژادپرستی ترکیه که شالوده دولت و نظامی حاکم بر این کشور است زده و طیب اردوغان در پاسخ به این شکست دستور به کودتای علیه کردها داد. در این دوره بیشتر از ٧٠ شهرداری در کردستان که امور آنها از سوی شهرداران منتخب خلق مدیریت می‌شد بازداشت و به حبس محکوم شدند. دهها کانال تلویزیونی و تلویزیونی توقیف گردیدند. صدها روزنامه‌نگار کُرد و دوستان آنان به زندان گسیل شدند و دو رییس مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها که سومین حزب دارای حائز آرا در مجلس بود به زندان محکوم گردیدند.

 

رژیم ترکیه در ادامه کودتا علیه حقوق مشروع کردها اقدام به بمب‌گذاری در میتینگهای تبلیغاتی کرد و سپس تحت نام داعش به کردستان هجوم برد. دولت تروریستی ترکیه در دوره دو ساله بیشتر از پنج شهر کردستان را با خاک یکسان و هزاران نفر غیرنظامی را کُشت. گزارشهای مستندی از سوزاندن انسانهای زنده‌ای که در زیرزمین‌های شهر جزیره شمال کردستان محصور شده بودند منتشر شد.