اعتراض‌های مردمی در عراق دو کشته و شصت مجروح برجای گذاشت

از شش روز قبل ساکنان شهرهای مهم عراق از جمله بصره، نجف و بغداد در اعتراض به بیکاری، فساد اداری و قطعی برق به خیابانها سرازیر شده‌اند. در اعتراض‌ها تاکنون دو نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۶٠ نفر زخمی شدند.

از شش روز قبل ساکنان شهرهای مهم عراق از جمله بصره، نجف و بغداد در اعتراض به بیکاری، فساد اداری و قطعی برق به خیابانها سرازیر شده‌اند. در اعتراض‌ها تاکنون دو نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۶٠ نفر زخمی شدند. وزارت ارتباطات عراق تصمیم به قطع شبکه‌های اجتماعی اینترنتی گرفته و دولت این کشور از شامگاه روز گذشته منع رفت و آمد را در سه استان کربلا، نجف و بصره اعلام کرده است.

 

تظاهرات اعتراضی در عراق همچنان ادامه دارد. معترضان در نجف روز گذشته وارد فرودگاه این شهر شدند. پس از آنکه کنترل فرودگاه به دست معترضان درآمد پروازهای ایران به مقصد این شهر از روز گذشته متوقف گردید.

 

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، برای فرونشاندن تظاهرات شهرهای عراق، دستور داد سه میلیارد دلار بودجه به شهر بصره اختصاص یابد، همچنین شورای اداری فرودگاه نجف منحل شود.

 

در واکنش به اعتراض‌های مردمی نخست وزیر عراق دستور داد سه میلیارد دلار بودجه به شهر بصره اختصاص یابد.

 

حیدر العبادی روز گذشته پس از گفت‌وگو با نمایندگان معترضان و عشایر و شنیدن درخواست‌های آنان، اعلام کرد که سه میلیارد دلار (معادل ۳.۵ تریلیون دینار) به بصره اختصاص یافته است. حیدر عبادی برای حل مشکل کم‌آبی، فراهم کردن خدمات بهداشتی و شیرین کردن آب هم تصمیم‌های دیگری اتخاذ کرده است.

خاطرنشان می‌شود که مردم شهرهای بغداد، بصره، ذی‌قار، میسان، نجف، کربلا، واسط، و بابل در عراق روز گذشته به تظاهرات پرداختند.