شورای حقوق بشر به اغاز تحقیقات در رابطه با سرکوب معترضان فلسطینی رأی مثبت داد

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مستقل برای بررسی خشونت و کشتار فلسطینی‌ها از سوی دولت اسرائیل رأی مثبت داده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مستقل برای بررسی خشونت و کشتار فلسطینی‌ها از سوی دولت اسرائیل رأی مثبت داده است.

 

زید رعدالحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در افتتاح جلسه‌ی ویژه‌ی شورای این سازمان که در رابطه با تنش‌های اخیر میان اسرائیل و فلسطین برگزار می‌شود، کشتار معترضان فلسطینی در نوار غزه توسط نظامیان اسرائیل را "کاملا نامتناسب" خوانده و خواهان تحقیقات مستقل بین‌المللی در این زمینه شد.

 

در روز دوشنبه ۱۴ مه/۲۴ اردیبهشت مردم فلسطین در اعتراض به بازگشایی سفارت آمریکا در بیت‌المقدس(اورشلیم) تظاهراتی اعتراضی را در نوار غزه برگزار کردند که نظامیان اسرائیل در واکنش به این تظاهرات ۶۰ غیرنظامی فلسطینی را کشته و ۲۷۷۰ نفر را نیز زخمی کردند.

 

زید رعدالحسین در رابطه با برخورد خشونت‌‌آمیز دولت اسرائیل در تظاهرات اخیر فلسطینیان گفت:" کشتار مردم با توسل به زور توسط یک قدرت اشغالگر مصداق بارز کشتار عمدی و مغایر با قوانین جنگی‌ای‌ است که در اصول کنوانسیون چهارم ژنو آمده است."

 

رعدالحسین در ادامه بیانیاتش در جلسه‌ی ویژه‌ی سازمان ملل افزود:" نیروهای اسرائیلی از روز ۳۰ مارس تا زمان جریان اعترضات اخیر، ۱۰۶ فلسطینی از جمله ۱۵ کودک را کشته و بیش از ۱۲ هزار نفر را نیز زخمی کرده‌اند. در حالی کە بر اساس قوانین بین‌المللی اسرائیل به عنوان یک دولت اشغالگر موظف است تا امنیت و رفاه مردم غزه را تضمین کند. با حوادث وحشتناک هفته‌ی اخیر امنیت هیچ فردی تامین نشده است بنابراین اگر دولت اسرائیل به اشغال پایان دهد، خشونت و ناامنی به طور عمده از میان می‌رود."

 

نشست فوق‌العاده‌ی شورای حقوق بشر سازمان ملل بنابر درخواست فلسطین و ائتلاف کشورهای عربی برگزار می‌شود و قرار است در این نشست موضوع اعزام فوری "کمیسیون تحقیقات مستقل بین‌المللی" برای انجام تحقیقات در زمینه‌ی کشتار فلسطینیان، مورد بررسی قرار گیرد.

 

نیکی هیلی، نماینده‌ی آمریکا در سازمان ملل روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت در نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با خشونت‌های اخیر غزه اعلام کرده بود:" رویدادهای غزه ارتباطی به انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس (اورشلیم) نداشته و دولت اسرائیل حق دارد که از مرزهایش دفاع کند."

 

نیکی هیلی همچنین سازمان ملل را متهم کرد که نقش ایران و حماس را در رویدادهای غزه نادیده می‌گیرد.