کاراسو: شنگال مستقل باشد، هر کسی که می‌خواهد آنرا اداره کند

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) اعلام کرد، استقلال و خودمدیریتی شنگال برای آنها مسئله‌ای اخلاقی است و گفت:"شنگال مستقل باشد، هر ایزدی که می‌خواهد، آنرا اداره کند."

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری ک.ج.ک در مورد توافق پ.د.ک و حکومت عراق و اتفاقات اخیر با مدیا هابر گفتگو کرد.

کاراسو گفت:"اکنون می‌گویند 'نمی‌دانیم هدف پ.ک.ک چیست'. شما باید خودمدیریتی ایزدی‌ها را بپذیرید نه خودمدیریتی پ.ک.ک. شما باید به آنها خودمدیریتی بدهید."

کاراسو در ادامه گفت:"جامعه‌ی ایزدی این توافق [توافقنامه پ.د.ک و حکومت عراق در مورد شنگال] را نپذیرفته‌اند. چون ایزدی‌ها در این توافق جایی ندارند، هیچ سازمان ایزدی در آن حضور ندارد. ۷۴مین فرمان علیه این جامعه به اجرا درآمد، کمی مانده بود تا به طور کامل نابود شود، این مردم از آن درس گرفتند. نمی‌خواهند یک بار دیگر با فرمانی دیگر مواجه شوند. فرمان دیگر به معنی قتل‌عام است. در حقیقت در فرمان این بار چیزی نمانده بود این مردم را نابود کند، این مردم آنرا نپذیرفتند. پس باید اراده‌ی این مردم در نظر گرفته شود. این خودمدیریتی علیه چه کسی است؟ آیا در جهان خودمدیریتی وجود دارد؟ اروپا، آمریکا چرا از خودمدیریتی این مردم حمایت نمی‌کنند. چیزی نمانده بود که پاکسازی شوند. مگر ایزدی‌ها قصد تشکیل دولت دارند؟ مگر می‌گویند ما دولت مستقل تشکیل داده‌ایم؟ آیا چنین چیزی وجود دارد؟"

کاراسو در ادامه‌ی سخنانش پرسید، خودمدیریتی ایزدی‌ها چه ضرری به پ.د.ک و مسئولین جنوب کوردستان می‌زند. وی گفت:"به جای آنکه از آن پشتیبانی کنند، موضع‌گیری آنها اینگونه است. در حقیقت ما آنرا درک نکردیم. گفته می‌شوند ۱۰ هزار نیروی پلیس به شنگال فرستاده می‌شود، چرا؟ این مردم می‌توانند امنیت خود را تامین کنند. نباید به خاطر فشارهای دولت ترکیه این کار را بکنند. پ.ک.ک از آنجا عقب کشیده است. ما می‌گوییم باید اینجا خودمدیریتی باشد، هر کسی که می‌خواهد آنرا اداره کند، اما بگذارید ایزدی‌ها خود آنرا اداره کنند، بگذارید ایزدی‌ها هم از خودمدیریتی خود صیانت کنند. ایزدی‌های نزدیک به پ.د.ک و آنهایی که به ی.ن.ک نزدیک هستند، باید خواهان خودمدیریتی باشند. چرا آنرا نمی‌‌خواهند؟ اگر یک ایزدی خودمدیریتی و استقلال نخواهد، یک ایزدی حقیقی نیست. آنها باید خواهان خودمدیریتی باشند، هر فکر و نظری که دارند، مهم نیست باید خود را اداره کنند. اگر در سال ۲۰۱۴ آنها خود را اداره می‌کردند، وضعیت به اینجا ختم نمی‌شد و از زادگاه خود فراری نمی‌شدید. خودمدیریتی مقاومت می‌کرد. دولت عراق هم باید این مسئله را با دیالوگ حل کند. پ.د.ک هم باید به خودمدیریتی احترام بگذارد. این کار ارزش پ.د.ک را بالا می‌برد. همچنین ارزش حکومت عراق را هم بالا خواهد برد. ایزدی‌ها اداره‌ی خودمدیریتی را بنیاد نهاده‌اند و حکومت عراق هم آنرا پذیرفته است. اگر آن ادامه یابد عراق بزرگتر شده و سیمای آن هم تغییر خواهد کرد."

کاراسو در پایان سخنان خود اعلام کرد، آنچه آنها نمی‌گویند این است که باید خودمدیریتی ایزدی‌ها وجود داشته باشد و خود آنرا اداره کنند و گفت:"موضع‌گیری ما فقط یک موضع‌گيری وجدانی و اخلاقی است. باید واکنش‌ها وجدانی و اخلاقی باشند. اکنون می‌گویند، 'پ.ک.ک چه هدفی دارد.' شما باید خودمدیریتی ایزدی‌ها را بپذیرید نه خودمدیریتی پ.ک.ک را. باید به آنها خودمدیریتی بدهید. باید انتخابات انجام شود، در نتیجه‌ی انتخاباتی دمکراتیک هر ایزدی که انتخاب شد آنرا اداره کند. اراده‌ی خود آن‌ها است، این موضع‌گیری ماست. مسائل با ایجاد تنش حل نمی‌شوند. موضع‌گیری آنها در مقابل ایزدی‌ها، شخصیات آنها را مشخص می‌کند. هر گونه که با ایزدی‌ها برخورد می‌کنند، اخلاق و وجدان و تفکر و سیاست آن‌ها نیز همان گونه است. این معیار است، برای هر فرد یا حزب یا سازمانی و حتی برای حکومت‌ها هم یک معیار است. وظیفه‌ی همه است که به خودمدیریتی ایزدی‌ها کمک کنند."