قتل کولبر ٢٧ ساله کورد توسط نیروهای رژیم ایران

رژیم استعمارگر ایران کشتار جوانان کورد را ادامه می‌دهد. جمهوری اسلامی از یکسو با قتل جوانان کورد خانواده‌های آنان را عزادار می‌کند و از سوی دیگر با دریافت پول گلوله خانواده‌های عزادار را به خاک سیاه می‌نشاند.

بامداد روز گذشته، یکشنبه ۲۷ مهر در جریان تیراندازی نظامیان رژیم اشغالگر ایران در مناطق مرزی چالدران استان اورمیه، «امین شمس» کولبر کورد به قتل رسید. رژیم غاصب ایران برای تحویل جسد امید به خانواده ٢ میلیون تومان به عنوان پول گلوله گرفت.

امین شمس (٢٧ ساله)، اهل روستای «کشمش‌تپه» ماکو و پدر دو فرزند بوده است که یکی از تنها ۲۰ روز سن دارد.

یک منبع نزدیک به خانواده این کولبر که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود به شبکه حقوق بشر کوردستان گفت: "ساعت ۲:۳۰ بامداد روز یک‌شنبه ۲۷ مهر، نیروهای هنگ مرزی مستقر در پاسگاه میله ۹۰ چالدران از فاصله نزدیک گروهی از کولبران را بدون هشدار قبلی به رگبار بسته که در نتیجه آن امین شمس با اصابت سه گلوله در جا کشته شده است."

به گفته این منبع، نیروهای هنگ مرزی پس از کشتن این کولبر بار سیگار وی را ضبط کردند و چند نفر را مجبور کرده‌اند که جسد وی را به دره‌ای دورتر از پاسگاه منتقل کنند.

ویدیویی از جسد این کولبر نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که در آن مردم منطقه نحوه کشته شدن وی به دلیل حمل سیگار و انتقال جسد وی به مکانی دیگر را تایید می‌کنند.

این منبع همچنین از پرداخت دو میلیون تومان به عنوان پول گلوله توسط خانواده این کولبر برای تحویل جسد خبر داد.

این منبع مطلع در پایان افزود:"در سال‌های گذشته به دلیل افزایش آمار بیکاری در این منطقه تعدادی زیادی از مردم این منطقه به کولبری روی آورده‌اند. نیروهای هنگ مرزی نیز با توجه به داشتن مجوز شلیک از طرف مقامات مسئول و بدون ترس از پیگرد قضایی به راحتی اقدام به کشتار کولبران می‌کنند. در مواردی هم شدت این جنایت تا حدی است که جسد کولبران جان باخته نیز از سوی این نیروهای مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرد."

شبکه حقوق بشر کوردستان اعلام کرده است که بنابر آمار گرداوری شده این نهاد از ابتدای مهر ماه امسال تاکنون یک کولبر با تیراندازی نیروی هنگ مرزی در چالدران کشته شده و دست‌کم ۱۰ کولبر و کاسبکار کورد دیگر در مناطق مرزی سردشت استان اورمیه، هورامان استان کرماشان و بانه استان سنه زخمی شده‌اند. همچنین یک کاسبکار سقزی به نام هیوا وکیلی نیز در جریان تعقیب و گریز نیروهای انتظامی دچار سانحه تصادف شده و جان خود را از دست داده است.