آغاز استبداد قانونی اردوغان و رژیم یک نفره در ترکیه

رجب اردوغان رییس جمهور ترکیه در حالی بار دیگر به عنوان رئیس جمهوری سوگند یاد کرد که مخالفان او در این کشور و همچنین ناظران بین المللی از آغاز استبداد قانونی و استقرار رژیم یک نفره در ترکیه سخن گفته‌اند

رجب اردوغان رییس جمهور ترکیه در حالی بار دیگر به عنوان رئیس جمهوری سوگند یاد کرد که مخالفان او در این کشور و همچنین ناظران بین المللی از آغاز استبداد قانونی و استقرار رژیم یک نفره در ترکیه سخن گفته اند.

 

مراسم سوگند رجب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، روز گذشته در پارلمان این کشور در آنکارا برگزار شد. او در دور جدید ریاست جمهوری اختیاراتی دارد که تا کنون هیچ رئیس جمهوری در ترکیه نداشته است.

 

اردوغان که از سال ۲۰۰۳ تاکنون در قدرت است، با اصلاحاتی که در قانون اساسی ترکیه انجام داد پست نخست وزیری را حذف کرد و او اولین رئیس‌جمهور این کشور است که خود در راس کابینه قرار دارد و نخست‌وزیر ندارد.

 

اردوغان کە از ١۵ سال پیش در راس قدرت است، ١١ سال نخست وزیر و از چهار ۴ سال پیش رئیس جمهور شد.

 

 او توانست با تغییر قانون اساسی و انتخاباتی ناعادلانه قدرت اجرایی را از نخست وزیری به رئیس جمهور انتقال دهد.

 

با این اوصاف اردوغان دست کم پنج سال دیگر در راس قدرت در جمهوری ترکیه باقی می ماند.

 

 مخالفان اردوغان وی را متهم می‌کنند که در نظر دارد کشور ترکیه با جمعیتی بالغ بر ٨٢ میلیون نفر را با دیکتاتوری رهبری کند.

 

 در همین حال سازمان امنیت و همکاری اتحادیە اروپا وچندین گروه حامی حقوق بشر طی گزارشی گفته اند وضعیت اضطراری حاکم بر ترکیه از سال ۲۰۱۶ تاکنون مانعی برای آزادی بیان و اجتماعات بوده که به شکلی جدی سایر احزاب سیاسی کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

 

در این گزارش از نابرابری در پوشش رسانه ای کارزارهای انتخاباتی انتقاد شده و ترکیه بعنوان بزرگ ترین زندان برای روزنامه نگاران در جهان معرفی شده است.

 

 اتحادیه اروپا نیز گفته، نامزدها شرایط یکسانی برای تبلیغ انتخاباتی نداشتند و هشدار داده که اختیارات تازه رییس جمهوری ترکیه، تبعات گسترده‌ای برای دموکراسی در این کشور به همراه خواهد داشت.

 

از سوی دیگر دوران تازه ریاست جمهوری اردوغان در حالی آغاز می‌شود که ترکیه با بحران بی‌سابقه اقتصادی مواجه است؛ ارزش پول ملی این کشور کاهش یافته و بدهی‌های ترکیه نیز بیشتر شده است.