آغاز عملیات جدید ارتش ترکیه در هماهنگی با ایران

ارتش ترکیه و گروههای افراطی وابسته به آن از  روز شنبه عملیات ورود به استان ادلب در شمال سوریه را آغاز کردەاند. این عملیات با هماهنگی ایران و روسیه آغاز شده و اردوغان آنرا امید تازه خود برای از بین بردن فدراسیون دمکراتیك شمال سوریه خوانده است.

ارتش ترکیه و گروههای افراطی وابسته به آن از  روز شنبه عملیات ورود به استان ادلب در شمال سوریه را آغاز کردەاند. این عملیات با هماهنگی ایران و روسیه آغاز شده و اردوغان آنرا امید تازه خود برای از بین بردن فدراسیون دمکراتیك شمال سوریه خوانده است.

 

ارتش ترکیه از دو روز پیش ضمن برچیدن دیوار مرزی با ادلب، گروههای مسلح را به دروازه مرزی باب الهوا اعزام کرده است.

 

تصاویری از گروههای افراطی مذهبی وابسته به ترکیه منتشر شده که آنها را در حال حرکت بسوی ادلب نشان می‌دهد. این نیروها قرار است جایگزین جبهه النصره شوند.

 

ابراهیم کالین سخنگوی کاخ ریاست جمهوری در روزهای گذشته گفته بود ترکیه در پی توافقات به دست آمده با ایران و روسیه در مذاکرات آستانه برنامه ریزی جدیدی در سوریه کرده است.

 

در همین زمینه خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران نوشته است یک روز پس از دیدار رئیس جمهور ترکیه از ایران و بعد از دیدار چندی پیش او با پوتین، اولین گروه کماندوهای ارتش ترکیه از استان قیصریه عازم ادلب شد.

 

طبق این گزارش، اعزام نیرو در قالب طرح مناطق کاهش تنش در اجلاس آستانه مورد توافق قرار گرفته و نهایی شده است.

 

رجب اردوغان روز شنبه در بیست و ششمین نشست مشورتی با اعضای حزب خود در منطقه افیون گفت پس از عملیات سپر فرات در شمال سوریه، عملیات بزرگی در ادلب آغاز شده است.

 

او که مخالفان دولت ترکیه در داخل و خارج را تهدید به سرکوب کرد، مدعی شد اقدام آنها در ادلب برای تأمین امنیت مردم است. اردوغان فدراسیون دمکراتیك در شمال سوریه را تهدید به نابودی کرد.

 

این اقدام ترکیه در حالیست که با اعلام سقوط کامل پایتخت داعش توسط نیروهای سوریه دمکراتیك و احاطه کامل نیروهای دمکراتیك بر رقا و حومه شرقی رود فرات تا مرزهای عراق که تا چند روز دیگر به پایان می‌رسد، نبرد در سوریه وارد فاز پایانی خواهد شد.

 

در غرب رود فرات هم نیروهای دولتی سوریه با متحدان ایرانی و حزب الله و روسیه پس از پاکسازی مواضع داعش مستقر شدەاند.

 

در این بین، ائتلاف جهانی به رهبری امریکا به خاطر نیاز به کردها در چارچوب مبارزه با داعش با یگان‌های مدافع خلق همکاری می‌کند و این انجام حملات هوایی برای نیروهای متخاصم را تا حدود زیادی سخت کرده است.

 

ایران و ترکیه علیرغم اختلاف نظر و مواضع متضاد در سوریه به این نتیجه رسیدەاند که دستکم علیه کانتون‌های روژاوا باید همکاری کنند و جلوی دستیابی کردها به یک حاکمیت سیاسی ولو درون مرزهای سوریه را بگیرند.

 

ایران وجود نیروهای سوریه دمکراتیك در امتداد مرز عراق را همچنین مانعی برای متصل کردن سپاه، حشدشعبی و حزب الله به نیروهای اسد و مخدوش شدن هلال شیعی می‌داند.

 

دغدغه اصلی ترکیه اما تثبیت فدراسیون دمکراتیك شمال سوریه و گسترش آن به ادلب است که می‌تواند مسیر تازەای برای انتقال انرژی از طریق دستیابی به آب‌های آزاد باشد.

 

بسیاری معتقدند حتی دلیل اصلی مخالفت شدید اردوغان با همه‌پرسی اقلیم کردستان و اضافه شدن کرکوک به آن نیز از بیم آن است که او در ذهنش خط انتقال نفت کرکوک تا دریای مدیترانه را تجسم می‌كند و می‌ترسد که ترکیه نقش رابط خاورمیانه و غرب را از دست بدهد.