آلدار خلیل؛ ایجاد منطقه حائل از سوی روسیه ضمیمه کردن ادلب به ترکیه است

آلدار خلیل در مورد توافق اخیر اردوغان در روسیه گفت:"توافق روسیه و ترکیه بر سر ایجاد یک منطقه حائل در ادلب به معنای ایجاد یک مرز جدید میان ترکیه و سوریه خواهد بود. به این معنی که ادلب بخشی از خاک ترکیه است."

آلدار خلیل در مورد توافق اخیر اردوغان در روسیه گفت:"توافق روسیه و ترکیه بر سر ایجاد یک منطقه حائل در ادلب به معنای ایجاد یک مرز جدید میان ترکیه و سوریه خواهد بود. به این معنی که ادلب بخشی از خاک ترکیه است."

 

آلدار خلیل ریاست مشترک سابق جنبش جامعه دمکراتیك که ائتلافی میان احزاب شمال سوریه است گفتگویی با خبرگزاری هاوار انجام داده است.

 

آلدار با اشاره به اینکه نشست پوتین و اردوغان در پی عدم نتیجه بخشی نشست سه جانبه تهران بود می‌گوید: اردوغان با گردآوری گروههای افراطی تحت حمایت خود از کلیه مناطق سوریه به خط مرزی ادلب تا جرابلس، به توافقی با روسیه بر سر تقسیم منافع دست پیدا کرد. اردوغان همچنین با بیان آنکه اگر به ادلب حمله شود اروپا در خطر خواهد افتاد، در واقع اروپا را تهدید کرد که گروههای تروریستی پس از فرار به ترکیه راهی اروپا خواهند شد. یکی از دلایلی که اروپا با عملیات در ادلب مخالفت کرد همین بود. آمریکا نیز با بیان آنکه اگر رژیم در ادلب از سلاح شیمیایی استفاده کند مداخله خواهد کرد، در واقع مخالفت خود با این عملیات را بیان کرد. نگرانی از بحران انسانی بهانەای در دست طرفین بود ولی این موضوع در واقعیت برایشان اهمیت ندارد و ما دیدیم که وقتی در عفرین در جوار ادلب كشتارهای جمعی صورت گرفت، همه سکوت کردند و مهر تأئید بر جنایات جنگی ترکیه زدند.

 

آلدار خلیل با پیش‌بینی شکست طرح ایجاد منطقه حائل در ادلب، به سرسختی جبهه النصره و سرپیچی از فرامین اردوغان جلب نظر کرده و تأکید می‌کند که ترکیه نخواهد توانست ضمانت‌های خود برای جلوگیری از حملات گروههای مسلح را عملی کند و با دردسر مواجه خواهد شد.

 

وی تدبیر ترکیه را انتقال برخی گروهها از ادلب به عفرین و دیگر مناطق تحت اختیارش در شمال سوریه خوانده و می‌گوید ترکیه با این اقدام همچنین در نظر دارد جلوی عملیات آزادسازی عفرین توسط کردها را بگیرد.

 

آلدار خلیل در مورد موضع رژیم سوریه معتقد است برای آنها فقط متوقف کردن حملات گروههای مسلح و حفظ حاکمیت مهم است. ترکیه چندین شهر را اشغال کرده و در حال تغییر بافت جمعیتی و اسامی روستاهاست. این مناطق اکنون توسط ترکیه اداره می‌شوند و نمی‌توان آنرا بخشی از سوریه دانست.

ریاست مشترک سابق تو-دم همچنین به عدم رضایت قلبی حکومت ایران از تصمیمات در ادلب اشاره کرده و می‌گوید آمریکا و متحدانش در سوریه طرح جلوگیری از تکمیل هلال شیعی را پیگیری می‌کنند و آنچه در ادلب رخ داده بر خلاف میل تهران است. با این وجود ایران چون تحت فشار تحریم‌ها و خطر مداخله خارجی قرار دارد، از خود نرمش نشان می‌دهد و نمی‌خواهد دخالت موثری در این قضیه انجام دهد.

 

آلدار خلیل با اعلام آنکه توافقات تازه وضعیت را برای ساکنین عفرین سخت‌تر خواهد کرد تأکید می‌کند که کردها به هیچگونه توافقی با هیچیک از طرفین دخیل در بحران سوریه نمی‌رسند مگر اینکه عفرین به صاحبان اصلی آنها بازگردانده نشود.