آمریکا از اِعمال شدیدترین تحریم‌های تاریخ علیه ایران خبر داد

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده امروز (دوشنبه ۳۱ اردیبهشت/٢١ مه) اعلام کرد که آمریکا «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» را علیه ایران اعمال می‌کند.

 

 

وزیر خارجه آمریکا از "۱۲ درخواست بنیادین" از ایران سخن به میان آورده و تخفیف تحریم‌های سنگین آمریکا را منوط به تغییر محسوس در سیاست‌های ایران دانست.

 

توقف غنی‌سازی اورانیوم و صرف‌نظر همیشگی از فرآوری پلوتیونیوم، دسترسی بی‌قید و شرط بازرسان آژانس انرژی اتمی به تمام پایگاههای هسته‌های در سرتاسر ایران، آزادی تمام شهروندان بازداشت شده‌ آمریکایی در ایران، عدم حمایت از حوثیهای یمن، خروج همه نیروهای ایرانی از سوریه از جمله خواسته‌های ایالات متحده است.

 

همچنین اعلام تمامی جنبه‌های نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گذشته، توقف برنامه توسعه موشک‌های بالستیک، آزادی شهروندان دوتابعیتی، توقف حمایت از گروه‌های حماس، حزب‌الله لبنان و جهاد اسلامی، عدم مداخله در امور عراق، عدم حمایت از طالبان، عدم حمایت نیروی قدس از گروه‌های شبه‌نظامی و پایان دادن به تهدید اسرائیل، عربستان و امارات، از دیگر خواسته‌های مطرح شده توسط وزیر خارجه آمریکا است.

 

مایک پمپئو در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد که "تغییرات عمده" در سیاست‌های ایران می‌تواند به "اعاده کامل مناسبات دیپلماتیک با ایران و دسترسی این کشور به فناوری پیشرفته" بیانجامد.

 

شایان ذکر است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ٨ مه/ ۱۸ اردیبهشت از خروج یکطرفه ایالات متحده از توافق برجام و وضع تحریم‌های شدید علیه ایران خبر داد.