آمریکا از عهدنامه مودت با ایران خارج می‌شود

​​​​​​​مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده اعلام کرد که کشورش از عهدنامه مودت میان این کشور ایران و خارج می‌شود

همزمان با اعلام حکم دادگاه بین‌المللی لاهه در مورد مناقشه میان آمریکا و ایران، وزیر خارجه ایالات متحده خروج کشورش از عهدنامه مودت را اعلام کرد. وزیر خارجه آلمان هم که به آمریکا سفر کرده بود به برنامه موشکی ایران انتقاد کرده و خواستار خروج نیروهای آن از سوریه شده. آنگلا مرکل هم در سفری به اسرائیل با نتانیاهو در مورد ایران صحبت کرده است.

 

این عهدنامه در مورد روابط دوستانه طرفین، سال ١٣٣۴ در زمان وجود حکومت شاهنشاهی در ایران امضا شده بود. حکومت کنونی ایران اما با استناد به این عهدنامه از آمریکا به دادگاه لاهه در هلند شکایت کرده و گفته بود آمریکا با تحریم اقتصادی ایران، عهدنامه مودت را زیر پا گذاشته است.

 

البته این عهدنامه بیشتر جنبه نمادین داشت چون از حدود چهل سال پیش تاکنون شعار مرگ بر آمریکا بر زبان حاکمان ایران بوده و روابط میان طرفین حداقل بطور رسمی قطع بوده است.

 

دیروز دادگاه بین المللی لاهه در رأی خود از آمریکا خواست که تحریم‌ها علیه کالاهای اساسی در ایران که جان مردم را به خطر می‌اندازد، بردارد.

 

ایران هرچند حکم دادگاه لاهه را یک پیروزی برای خود خوانده اما آمریکا هم از طرف خود از شکست ایران در حکم دادگاه حرف زده است. این حکم البته ارزش اجرایی ندارد و بیشتر به درد تبلیغات دولت و حکومت ایران در داخل می‌خورد.

 

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به سی‌ان‌ان گفته که در پی تحریم‌های اقتصادی، شرایط سختی در پیش است.

 

آمریکا از سویی به دنبال همراه کردن متحدان اروپایی برای افزایش فشارها بر ایران است.

 

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان که به آمریکا سفر کرده بود پس از دیدار با پومپئو بار دیگر از ادامه توافق هسته ای برجام دفاع کرد و گفت ما می‌خواهیم ایران را در این توافق نگه داریم تا از خطر برنامه اتمی نظامی جلوگیری کنیم.

 

او گفت هرچند آمریکا و آلمان درک متفاوتی در اینباره دارند اما طرفین همچنان متحد و هم نظر هستند که ایران برنامه موشکی خود را نباید به شکل کنونی ادامه دهد. ایران همچنین باید نیروهایش را از سوریه خارج کند.

 

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم در سفر به اسرائیل با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور در مورد ایران گفتگو کرده است.

 

نتانیاهو از عدم خروج آلمان از توافق هستەای با ایران به شدت انتقاد کرده و خواسته که برلین خطر ایران اتمی را جدی بگیرد. مرکل هم از سوی خودش انتقاداتی به اسرائیل در رابطه با ایران و فلسطین وارد کرده اما گفته که روابط آلمان و اسرائیل نزدیک است.