آمریکا اعلام کرد روسیه و سوریه در حال پاکسازی آثار شیمیایی دوما هستند

سخنگوی وزارت خارجە امریکا، رژیم سوریە و روسیە را متهم کرد با کارشکنی در روند کار بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمایی، قصد پاکسازی آثار حملە شیمیایی بە دوما را دارند.

سخنگوی وزارت خارجە امریکا، رژیم سوریە و روسیە را متهم کرد با کارشکنی در روند کار بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمایی، قصد پاکسازی آثار حملە شیمیایی بە دوما را دارند. در مقابل، معاون وزارت خارجه روسیه گفته مسکو نگران است سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی،‌ قربانی بازی‌ سیاسی در داخل و خارج از ناتو شود.

 

هدر نائورت سخنگوی وزارت خارجە ایالات متحدە امریکا در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: آمریکا اطلاعات دقیقی در دست دارد که نشان می دهد، رژیم سوریە و روسیە با ایجاد تاخیر در ورود تیم بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی، قصد پاکسازی آثار حملات شیمیایی در منطقە دوما دارند.

 

در مقابل، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری گفت پس از خروج تروریست ها از شهر دومای سوریه، انباری حاوی مواد سمی ساخت آلمان و بطری های دودزا ساخت شهر سالزبری انگلیس، کشف شده است. روسیه و سوریه پیشتر گفته بودند که حمله شیمیایی در دوما توسط بریتانیا صحنه سازی شده است.

 

همچنین سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجە روسیە ضمن ابراز تردید از امکان حفظ یکپارچگی سوریه اعلام کرد مسکو از اینکه سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی،‌ قربانی بازی‌های سیاسی شود نگران است.

 

سرگئی لاوروف وزیر خارجە روسیە نیز طی گفتگویی با خبرگزاری اسپوتنیک مدعی شد روسیه خطوط قرمزی برای آمریکا پیش از حمله موشکی به سوریه تعیین کرده بود .

 

او مدعی شد امریکا در حملات خود بە سوریە خطوط قرمز روسیە را نقض نکردە است. لاوروف همچنین گفت بعد از حملات هوایی اخیر به سوریه، دیگر مانعی برای فروش سامانه‌های پدافند موشکی اس-٣٠٠ به سوریه وجود ندارد.

 

وزیر خارجه روسیه با اینحال تأکید کرد پوتین و ترامپ اجازه نخواهند داد بین روسیه و آمریکا درگیری نظامی روی دهد.