ارزیابی جداگانه مسئولان جمهوری اسلامی از مطالبات دمکراتیک رادیکال خلق‌های ایران

رژیم جمهوری اسلامی به گردهمایی اعتراضی دمکراتیک در شهرهای گوناگون حمله‌ور شد و این امر راه را بر سردادن شعار‌های رادیکال از سوی خلق فراهم نمود

رژیم جمهوری اسلامی به گردهمایی اعتراضی دمکراتیک در شهرهای گوناگون حمله‌ور شد و این امر راه را بر سردادن شعار‌های رادیکال از سوی خلق فراهم نمود. حکام ایران همچون همیشه در پاسخ به اعتراضهای مردم بازهم به مفاهیم تکراری "فتنه" و "دسیسه نیروهای خارجی" متوسل شدند.

 

نارضایتی نسبت به تشدید فقر، گسترش بیکاری و گرانی در بسیاری از شهرهای ایران و روژهلات کردستان ادامه دارد. پس از حمله نیروهای سرکوبگر، شعارهای مردم هم تغییر کرد و سمبل‌های اساسی دولت و حاکمیت هدف قرار گرفت. فعالیت اعتراضی نسبت به فقر وارد مرحله فعالیت علیه سیستم ارتجاعی شده است.

 

شعارهای رادیکال انبوه مردم

شعارهای اولیه "مرگ بر گرانی" و "مرگ بر تورم"، سپس شعار"سوریه رو رها کن، فکری به حال ما کُن" و "اسلام را پله کردند، مردم را ذله کردند" بودند. این شعارها با خشونت نیروهای امنیتی به شعار "مرگ بر روحانی"، بعد "مرگ بر دیکتاتور" و در آخر هم "مرگ بر جمهوری اسلامی"، "مرگ بر حزب الله" و "زندانی سیاسی آزاد باید گردد" مبدل شدند.

 

مواضع مسئولان حکومتی ایران

مسئولین رژیم ایران عموما با بکارگیری الفاظ "دسیسه نیروهای خارجی"، "عوامل فتنه" و "تلاش برای ایجاد اختلاف و آشوب در داخل" به اعتراضات واکنش نشان دادند. نزدیکان حسن روحانی در سخنان خود دیدگاههای جداگانه‌ای به تحولات جاری مطرح نموده‌اند.

 

با انزوا مشکلات حل نمی‌شوند

اسحاق جهانگیری مشاور اول حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در سخنانی طی اشاره به اعتراضات خاطرنشان کرده که "دست‌های پنهانی" در پس این گردهمایی‌ها قرار دارند. نامبرده افزوده است:"مسائل اقتصادی را بهانه کرده‌اند، اما ظاهرا مسئله دیگری پشت قضایا است که باید شناسایی شود."

اسحاق جهانگیری ضمن ابراز نگرانی تداوم اعتراضها و احتمال شکل‌گیری جنبش و جریان اجتماعی افزود:" دود این ناآرامی ها و اعتراض ها به چشمان کسانی نیز خواهد رفت که می خواهند، به گفتۀ او، از این رهگذر به دولت آسیب بزنند."

 

معاون اول رئیس جمهوری ایران افزود :"نظام سیاسی حاکم بر کشور اگر نتواند در برابر چالش ها و مشکلات کشور به درک و راه حل مشترک برسد با مشکلات جدی روبرو خواهد شد." وی همچنین گفت : "رفع مشکلات کشور ارتباط تنگاتنگی با روابط بین الملل دارد و نمی توان مسائل داخلی را با دیوار کشیدن به دور کشور حل کرد. او گفت هیچ کشوری از جمله جمهوری اسلامی ایران نخواهد توانست با انزوا مشکلات داخلی خود را حل کند."

 

ضمانتی وجود ندارد

علی مطهری، نایب رئیس اول مجلس ایران هم در سخنانی گفته است که هیچ ضمانتی وجود ندارد که نظام اسلامی ایران به هر شکلی که عمل کنیم باقی بماند. او با مقایسه حکومت اسلامی ایران با اسلام اولیه گفت که امروز همانند گذشته سه چیز نظام اسلامی را تهدید می کند : مشکلات و تهدیدهای داخلی، فساد و تشتت.

 

بوی فتنه می‌آید

سپاه پاسداران هم با صدور اطلاعیه‌ای به مردم ایران هشدار داده و می‌گوید:"برخی درصدد ایجاد فتنه هستند. عده‌ای  تحت تأثیر پروپاگاندای آمریکایی ــ صهیونیستی در ایجاد دوقطبی‌های کاذب و نیز امیال شخصی، جناحی و فرقه‌ای با برجسته‌سازی مشکلات و بی‌تدبیری برخی دستگاه‌ها، در حال حساسیت‌زدایی حافظه تاریخی کشور نسبت به فتنه ٨٨ و خسارت‌های سنگین آن بوده و به‌خلاف حماسه نهم دی‌ماه در آرزوی فتنه‌آفرینی‌های جدید هستند." سپاه افزوده است که با هرگونه تحرکاتی که مخالف منافع رژیم باشد برخورد خواهد کرد.