"اسکله‌های سپاه"، "گردن‌کلفت‌های درون قدرت"و "گمرک"؛ عاملان اصلی قاچاق در مرزهای ایران

بحران فساد اقتصادی سرتاپای نهادها دولتی و موازی دولت را در هم تنیده است. جنگ لفظی و مشاجرات مسئولین دولتی و نزدیکان سپاه واقعیت‌های بیشتری را از آنچه در لایه‌های درونی حکومت در جریان است آشکار می‌کند.

بحران فساد اقتصادی سرتاپای نهادها دولتی و موازی دولت را در هم تنیده است. جنگ لفظی و مشاجرات مسئولین دولتی و نزدیکان سپاه واقعیت‌های بیشتری را از آنچه در لایه‌های درونی حکومت در جریان است آشکار می‌کند.

 

در ظاهر امر به کولبرها و کاسبکاران در روژهلات کردستان شلیک می‌شود، کشته می‌شوند و مدیر امور مرزی هم برای توجیه این جنایت آشکار آنرا وظیفه دولت و سربازان می‌داند، همه اینها تحت عنوان جعلی "مبارزه با قاچاق". اما در پشت پرده موضوع دیگری در جریان است. به گفته نمایندگان مجلس قاچاق را نه کولبرها و کاسبکاران بلکه "دستگاههای برنامه‌ریزی شده ایکس‌-ری اداره گمرگ" و "گردن کلفت‌های درون قدرت" و " اسکله‌های سپاه" انجام می‌دهند که روزانه میلیونها تن جنس را از طرق غیرقانونی به بازار ایران می‌آورند.

 

مصطفی کواکبیان روز گذشته نشست علنی ملجس شورای اسلامی برای اصلاح طرح قانونی مبارزه با قاچاق کالا ضمن توصیف وضعیت "اسفبار" اقتصادی در ایران از مسئولان حکومت پرسید:" حالا که دیگر "جمشید بسم الله" و دلال ارز نداریم، پس چرا وضعیت اقتصادی کشور و مردم تا این حد اسفبار است."

 

این نماینده مجلس در ادامه گفت:"طرح اصلاح قانون مبارزه با قاچاق وضعیت اقتصادی کشور را سر و سامان نمی‌دهد." نامبرده تلویحا از قاچاق کالا و ارز سپاه پاسداران در اسکله‌‌ها دفاع کرده و مدعی شد که قاچاق کالا از سوی سپاه "صرفا در زمینه‌ دفاعی" است. شایان ذکر است که مدارکی مستند از قاچاق سرسام آور نیازهای روزانه مردم از سوی سپاه در رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شده است.

 

کواکبیان ضمن درخواست برخورد با قاچاقچیان اصلی، نسبت به برخورد با افراد جزئی و کولبرها اعتراض‌ کرد و خود گمرک جمهوری اسلامی را متهم به قاچاق کالا کرد:"بسیاری از گزارش های ما حاکی از آن است که خود گمرک دستگاه های "ایکس ری" را به گونه ای طراحی کرده که قاچاق کالا به صورت قانونی انجام شود."

 

روز سه‌شنبه هم جهانبخش محبی‌نیا نماینده دیگر مجلس طی سخنانی "گردن کلفت‌های" درون قدرت را متولی قاچاق ایران خواند.