اطلاع سازمان امنیت ترکیه از تراکنشهای مالی داعش

شهاب احمد عبدالطیف که از سوی نیروهای دمکراتیک سوریه دستگیر شده است اعلام نمود که از سال ۲۰۱۷ تراکنشهای مالی داعش از دیرالزور به ترکیه و از ترکیه به اروپا و کشورهای خلیج تحت نظر سازمان امنیت میت ترکیه انجام شده است.

یکی از شبکه‌های دیگر تبهکارانه دولت ترکیه در سوریه کشف شد. این شبکه بعد از ورود هفته قبلِ یکی از قاچاقچیان انسان به نام شهاب عبدالطیف به شمال سوریه و دستگیری وی از سوی نیروهای دمکراتیک سوریه کشف شد.

  شهاب احمد عبدالطیف متولد سال ۱۹۸۴ در هجین است. شهاب بعد از مدتی اقامت در لبنان در سال ۲۰۱۵ نیز از شهر هجین عازم ترکیه شد. با تصرف هجین از سوی نیروهای دمکراتیک سوریه به این شهر بازگشت. بعد از بازگشت به هجین به قاچاق نفت بین مناطق تحت تسلط رژیم سوریه و هجین دست زد. بعد از مدتی از طریق شهر میادین عازم الرقه شده و متعاقبا از شهر باب و عزاز عازم اورفا در شمال کردستان شد. شهاب می‌گوید چند ماه به کار نپرداخته و بعد از مدتی در شهر اورفا با یک ماشین به کار پرداخته است. در مقابل اخذ پول به قاچاق انسان از سوریه به ترکیه و از ترکیه به سوریه دست زده است؛ تبهکاران داعش را به منطقه مرزی سوریه-ترکیه انتقال داده است. در همکاری با کارمندان اوراق شناسایی موقت را برای غیرنظامیان و تبهکاران داعش که از ترکیه عازم سوریه بودند اخذ کرده است. از سال ۲۰۱۷ به بعد، از دیرالزور، هجین و سوسا به ترکیه و از آنجا به مقصد کشورهای اروپایی و کشورهای منطقه خلیج و به همان شیوه از این کشورها به مقصد هجین نقل و انتقالات مادی داعش را انجام داده است. همراه با شرکای سوری خود، فروش زنان ایزدی ربوده شده از سوی داعش به قیمت بالاتر، این زنان را به ترکیه انتقال داده است. از سال ۲۰۱۵ تا زمان دستگیری وی از سوی نیروهای دمکراتیک سوریه به اقداماتی از این نوع دست زده است. با گذشت ۲-۳ روز بعد از بازگشتش به سوریه، در ۲۳ ژوئن سال ۲۰۱۸ در منطقه هسیجه از توابع حسکه دستگیر شده است.

  مدارک و مستندات موجود در تلفن شهاب نشان از روابط و پیوندهایش دارد. به رغم آنکه هیچ مدرکی مبنی بر عضویت شهاب در داعش در دست نیست، اما ثابت شده است که از سال ۲۰۱۵ در مقابل اخذ پول به انتقال تبهکاران داعش و نیروهای غیرنظامی از سوریه به ترکیه و از ترکیه به سوریه دست زده است. در ارتباط با اخذ پول، شهاب خود بر این مساله اعتراف کرده است. شهاب عبدالطیف با اشاره به حضور یکی از اقوامش در صفوف داعش می‌گوید تنها مساله پیوند دهنده وی با داعش پول بوده است. آنها درصدد ورود به ترکیه بوند. این مساله برای انها مهم بود. من هم آنها را به ترکیه انتقال می‌دادم.

 

شروع نقل و انتقالات مالی داعش

  شهاب در اینباره می‌گوید: سال ۲۰۱۷ با کم شدن کار قاچاق، تراکنشهای مالی داعش را انجام می‌دهد. ابتدا با گشودن مغازه فروش عطر و زیورآلات، و سپس تبدیل آن به یک صرافی این کار را شروع می‌نماید. شهاب عبدالطیف و شرکای وی از طریق این مغازه پولهای داعش را انتقال داده‌اند. در این رابطه شهاب می‌گوید: اسم مغازه‌ام در شهر اورفا،  البیان بود. در هیجین نیز مغازه‌ای داشتم. تحت عنوان خویشاوندم که در داعش بود این پولها انتقال می‌یافتند. اما از انجا که تلفن وی مسدود بود، کسانی که درصدد انتقال پول بودند مستقیمان با من تماس می‌گرفتند. از طریق شرکایم در فرانسه، آلمان، سوئد، بلژیک و انگلستان پولها انتقال می‌یافتند و از طریق شرکای ساکن در دیرالزو و هجین این پول به داعش می‌رسید.

  در تلفن شهاب صداهای ضبط شده فراوانی در ارتباط با انتقال منابع مالی داعش وجود دارند. در موبایل شهاب اسامی اعضای داعشی که درصدد انتقال پول برآمده یا خواهان عزیمت به ترکیه بودند تحت نام داعش ۱، داعش ۲، داعش ۳.... آمده است.

 

ربودن زنان

  شهاب اعتراف می‌کند که چند سوری تحت عنوان ابراهیم المصطفی (ابو شجاع) و عمر محمد قادر را در مغازه‌اش به نام البیان شناخته و با آنها اعمال بسیار شنیعی انجام داده است. شهاب اعتراف می‌نماید این افراد به مغازه آمده و گفتند که می‌خواهند به هجین پول منتقل کنند. بعد از مدتی، به بهانه دیگری به مغازه آمدند. قرار بود چند زن ایزدی را از سوریه به ترکیه انتقال می‌دادند. با ابو شجاع به توافق رسیدیم. من از دیرالزور دو زن ایزدی را به تل الابیض متتقل کردم. که قرار بود از آنجا یک قاچاقچی دیگر آنها را منتقل کند. اما نیروهای دمکراتیک سوریه آنها را دستگیر کردند. در انتقال زنان ایزدی به ترکیه من صرفا یک واسطه بودم. با تحقیقات خود دریافتم که ابو عماد و ابو شجاع این زنان را در مقابل مبالغ هنگفتی می‌فروشند. من تنها یک واسطه بودم. اما بعد از آنکه این زنان دستگیر شدند، ابوشجاع من را تهدید کرد. به من گفت: تو به من خیانت کردی، تو باعث دستگیری آنها شدی. ما مبالغ بسیاری را صرف این کار کرده بودیم. ابو شجاع از من درخواست ۴۰ هزار دلار کرد. ابو شجاع به من گفته بود که خانواده های زنان در ترکیه حضور دارند. اما بعد از مدتی دریافتم که آنها در ترکیه نبوده و ابو شجاع این زنان را در مقابل پول می‌فروشد. عمر به من گفته بود که ابو شجاع با میت ترکیه همکاری دارد.

 

ارتباط با میت ترکیه

  شهاب در آغاز زمستان سال ۲۰۱۷ با بخش مبارزه با ترور سازمان میت ترکیه در سازمان اطلاعات شهر کاراکوپروی اورفا و سپس با سازمان اطلاعات ترک مستقیما همکاری داشته است. شهاب اعتراف نموده است که در ابتدا تحت نظارت میت منابع مالی داعش را منتقل می‌کرده است. سپس سازمان اطلاعات میت و TEM از وی خواسته‌اند که اعضای داعش را وارد ترکیه نماید. شهاب در اینباره گفت: بعد از تهدید من توسط ابوشجاع، دو عضو TEM با لباس غیر نظامی وارد مغازه من شدند. به من گفتند که تو با داعش همکاری داشته و در نقل و انتقال منابع مالی داعش همکاری دارید. کارتان را متوقف و با ما به مرکز بیایید. من را به مرکز بردند. در منطقه کاراکوپرو در مرکز اورفا. در جوار یک ترمینال قرار داشت. من در جریان نبودم، اما نشانه پلیس ترکیه را می‌شناختم. کسانی که من را به این مرکز بردند، غیر نظامی بودند. به همین دلیل ما سوریها به این افراد اطلاعاتی می گوییم.'

  منطقه مورد نظر شهاب، محل استقرار نیروهای TEM است که در ساختمان امنیت مرکز پلیس کاراکوپرو واقع شده است. شهاب احمد عبدالطیف در ادامه سخنان خود اعتراف می‌کند که در این مرکز، من را تهدید کرده و گفتند که باید از ترکیه خارج شوی یا دستگیر خواهی شد و یا باید با ما همکاری کنی. من نیز با آنها همکاری کردم. با سازمان اطلاعات و امنیت به همکاری پرداختم. من اسامی افرادی را که در هجین پول انتقال می‌دادند یا به هجین پول می‌فرستادند در اختیار آنها قرار دادم. در این مرکز به من گفتند زمانیکه افراد داعش به مغازه آمدند به ما اطلاع بده. در ضمن اسامی و شماره تلفن آنها را نیز در اختیار ما قرار بده. بعد از آن انجام تراکنشهای مالی از نظر ما اشکالی ندارد. این افراد غیر نظامی از آن روز به بعد، هر دو روز یک بار به مغازه می‌آمدند. من نیز اسامی و شماره تلفن طرفهای تراکنش را در هجین، سوسا و باخوز اخذ و در اختیار نیروهای امنیتی قرار می‌دادم. نیز زمانیکه از طرف نیروهای داعشی در اروپا یا از هجین مبالغی واریز می‌شد به نیروهای امنیتی اطلاع می‌دادم.

  از بسیاری از کشورهای اروپایی مانند سوئد، بلژیک، بریتانیا، فرانسه پول واریز می‌شد. من اطلاعات تمامی این تراکنشها را به سازمان اطلاعات منتقل می‌کردم. آنها نیز می‌گفتند که لازم است طی ۲-۳ روز پولها به طرفهای مورد نظر تحویل داده شوند. پول به طرفین می‌رسید. پلیس نیز از این تراکنشها اطلاع کامل داشت و از این امر نیز ممانعتی به عمل نمی‌آورد. دگر اعضای شبکه، عمر قادر محمد و ابراهیم مصطفی نیز از جمله افراد سوری بودند که با میت و سازمان امنیت همکاری داشتند. گفته می‌شود که آنها اکنون نیز در اورفا هستند.