[تکمیلی] اطلاعیه فرماندهی مخمور-کرکوک نیروهای ه.پ.گ در رابطه با تحولات کرکوک

فرماندهی نیروهای گریلا مخمور – کرکوک در رابطه با تحولات اخیر در کرکوک اطلاعیه‌ای را منتشر کرد

فرماندهی نیروهای گریلا مخمور – کرکوک در رابطه با تحولات اخیر در کرکوک اطلاعیه‌ای را منتشر کرد

 

در متن اطلاعیه فرماندهی کرکوک نیروهای گریلا آمده است:

" روز ١۶ اکتبر/ ٢۴ مهرماه نیروهای ارتش عراق و حشدالشعبی با هدف اشغال شهر کرکوک حملاتی را آغاز کردند. نیروهای گریلایی برای دفاع از خلق اقدام به ایجاد ایست‌های بازرسی نمودند. با واگذاری کرکوک از سوی نیروهای پیشمرگه مابین نیروهای ما با عناصر حشدالشعبی و ارتش عراق درگیری روی داد. درگیری‌ها تا بامداد روز سه‌شنبه (٢۵ مهر) ادامه یافت.

 

پس از تحرکات نیروهای ارتش عراق و حشدالشعبی، نیروهای پیشمرگ از ساعات اولیه بامداد روز دوشنبه اقدام به واگذاری سنگرها و مواضع خود نمودند. در چنین شرایطی که خطر سقوط شهر وجود داشت لازم بود که با تشکیل فرماندهی اتاق عملیات مشترک از این شهر دفاع صورت گیرد. اما نیروهای پیشمرگ در این رابطه از هر گونه هماهنگی با ما امتناع ورزیدند. پس از عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگ از شهر، نیروهای ما با هدف محافظت از شهروندان [کرکوک] وارد عمل شدند. شهروندان کرکوک با مشاهده نیروهای ه.پ.گ و یژاستار با روحیه از نیروهای گریلا استقبال نمودند و اینگونه بود که نیروهای ما با هدف محافظت از شهر دوشادوش شهروندان مقاومت را مبنا قرار داد. پیشمرگه‌های دیرین و شهروندان داوطلب در مواضع بجامانده نیروهای پیشمرگ مستقر شدند. نیروهای ما از زمان حمله داعش به شهر کرکوک در سال ٢٠١۴ در حومه کرکوک مقاومت نموده‌اند. تدارکات نیروهای ما در مرکز شهر و خط دفاعی کرکوک کامل نبود. با عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگ خط دفاعی کرکوک شکسته شد.

 

با عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگ خط دفاعی کرکوک شکسته شد. نیروهای ما در شرایط اضطراری بمنظور مقاومت اقدام به تشکیل خط دفاعی تازه‌ای نمودند. ما پیشتر اعلام کرده‌ بودیم که درصورت درگیری از هیچ نیرویی حمایت نخواهیم کرد. تا زمانی که حمله‌ای علیه نیروهای ما و یا خلق ما صورت نگیرد علیه هیچ نیرویی اعلام جنگ نمی‌کنیم. حوالی ظهر دوشنبه (٢۶ مهر) با عقب‌نشینی آخرین نیروهای پیشمرگ هیجان سرتاسر شهر را فرا گرفت و بیشتر شهروندان شهر را تخلیه کردند. نیروهای گریلایی ما و بخشی از پیشمرگه‌های دیرین و همچنین داوطلبین مبارز در مواضع تنها ماندند. با عقب‌نشینی آخرین گروه نیروهای پیشمرگ، همزمان نیروهای ارتش عراق و حشدالشعبی با تانک، توپ، خمپاره و اسلحه‌های سنگین به محله‌های فیلق و عرفه هجوم آورده و این دو محله را آماج حملات قرار دادند. نیروهای ما در پل فیلق آماج این حملات قرار گرفتند و نیروهای ما علیه این حمله پاسخی درخور نیروهای مقابل داده و درگیری سنگینی روی داد. در محله‌های رحیماوا و شحره درگیری کوتاه مدت با عناصر حشدالشعبی روی داد.

 

درگیری [با نیروهای عراقی و حشدالشعبی] تا حوالی غروب ادامه یافت. در این مدت شهروندان دیگر هم شهر را ترک کردند و نیروهای ما را تنها گذاشتند. پس از بررسی شرایط موجود بخشی از نیروهای خود را به مناطق امن منتقل کردیم. به این معنی که تا اوایل بامداد امروز (سه‌شنبه ٢۵ مهر -١٧ اکتبر) نیروهای ما در کرکوک حضور داشتند. اوایل صبح امروز ما نیروهای باقیمانده خود را در شهر کرکوک به اماکن امن منتقل کردیم."