اعتصاب غذای ۷ زندانی سیاسی کورد در زندان اورمیه

امروز ۳ اسفند ۷ زندانی سیاسی کورد در زندان اورمیه دست به اعتصاب غذا زدند.

به نقل از شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان، امروز ۷ زندانی سیاسی کورد در بند جوانان زندان اورمیه دست به اعتصاب غذا زدند.

«کامران درویشی»، «سیامک اشرفی»، «کامران قاسمی»، «کیوان رشوزاده»، «امید سعیدی»، «کیوان زارع» و «رضا اسماعیلی» که در بند جوانان زندان اورمیه میان زندانیان جرائم عادی می‌باشند، بارها از مسئولین زندان اورمیه خواسته‌اند تا اتاقی مجزا را به آنها اختصاص داده و آنها را از زندانیان عادی جدا کنند اما علی رغم وعده‌های مسئولین تابحال در این راستا اقدامی صورت نگرفته است و آنها در اعتراض به این امر دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

سیامک اشرفی و کامران درویشی که پیشتر در بند زندانیان سیاسی بودند روز ۲۷ بهمن به بهانه‌ی احتمال آزادی آنها در ماه‌های آتی به بند جوانان زندان اورمیه منتقل شدند.

سیامک اشرفی پیشتر در اول بهمن ماه در اعتراض به عدم موافقت با آزادی مشروطش و همچنین در اعتراض به بی‌احترامی کارمندان شعبه‌ی ۹ اجرای احکام دادگاه اورمیه به خانواده‌اش دست به اعتصاب غذا زده بود. در پی بی‌توجهی مسئولین زندان به خواسته‌های وی، آقای اشرفی روز ۲۶ بهمن اعتصاب غذای خشک خود را اعلام کرد.

سیامک اشرفی، شهروند اهل اورمیه در ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از چند ماه از سوی شعبه دو دادگاه انقلاب اورمیه به «اتهام عضویت در یکی از گرو‌ه‌های معارض» به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. وی همچنین در پرونده‌ای دیگر به اتهام «فرار از خدمت» به تحمل ۸ ماه حبس محکوم شد. این زندانی سیاسی در آذرماه سال ۱۳۹۶ در اعتراض به عدم انتقال به بند زندانیان سیاسی به مدت یک هفته اقدام به اعتصاب غذا کرده بود.

کامران درویشی، شهروند کورد اهل اورمیه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ در اورمیه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و به مدت دو ماه در بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات شهر اورمیه تحت بازجویی بود. وی در آبان ماه همان سال از سوی شعبه‌ دوم دادگاه انقلاب اورمیه به ریاست قاضی شیخلو به اتهام همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون کوردی به تحمل ۵ سال حبس محکوم شد. این زندانی سیاسی پیشتر در سال ۹۰ نیز به اتهام عضویت در حزب کارگران کوردستان بازداشت و به پنج سال حبس محکوم شد بود. وی بعد از ۳ سال حبس به صورت مشروط از زندان آزاد شد.

کیوان زارع و رضا اسماعیلی نیز در ۲۰م مهرماه پس از تجمعات مردم اورمیه در مخالفت با حمله ترکیه به شمال و شرق سوریه (روژاوا) توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند که مدتی پس از بازداشت از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اورمیه به ریاست «قاضی چابک» با اتهام «تبلیغ علیه نظام» هر کدام به یک سال حبس محکوم و به زندان مرکزی اورمیه منتقل شدند.

کامران قاسمی، کیوان رشوزاده و امید سعیدی نیز حدود ۵ ماه پیش از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات اورمیه منتقل شدند. این شهروندان پس از چند هفته بازجویی به بند جوانان زندان مرکزی اورمیه منتقل شدند.