افزایش بودجه نظامی ایران و تکرار وعده‌ی رفع فقر

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران یکشنبه با حضور در مجلس شورای اسلامی، لایحه بودجه دولتش در سال ٩٧ را ارائه داد. کاهش  چشمگیر بودجه یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها، سه برابر شدن عوارض خروج از کشور و اختصاص ۵٠ هزار میلیارد تومان برای نهادهای امنیتی و نظامی ایران

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران یکشنبه با حضور در مجلس شورای اسلامی، لایحه بودجه دولتش در سال ٩٧ را ارائه داد. کاهش  چشمگیر بودجه یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها، سه برابر شدن عوارض خروج از کشور و اختصاص ۵٠ هزار میلیارد تومان برای نهادهای امنیتی و نظامی ایران از جمله نکات قابل توجه در لایحه بودجه امسال است.

 

حسن روحانی با ارائه لایحه بودجه سال ۹۷ به مجلس، اهداف بودجه را برطرف کردن فقر و ایجاد اشتغال و عدالت خواند.

 

او گفت هرکس درآمدش برای حداقل‌های زندگی کافی نیست بیاید ثبت نام کند؛ او اما نگفت که کجا باید ثبت نام کرد؟

 

روسای دولت‌های متوالی در ایران تاکنون شعارهای مشابهی را تکرار کردەاند اما هیچ وقت در برابر مردم پاسخگو نبودەاند. خامنەای، رفسنجانی، خاتمی و محمود احمدی‌نژاد نمونەی این افراد هستند. میلیون‌ها انسان در ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند؛ فقری که کمر آنها را خم کرده و موجب بروز فجایع انسانی شده است.

 

بودجه سال ٩٧ نسبت به امسال حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش دارد.

 

از مهم‌ترین محورهای لایحه بودجه ٩٧ که می‌تواند برای برخی مردم نگران‌کننده باشد، حذف ٣٠ میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی است. بر اساس لایحه دولت، در سال ٩٧ حدود ٣٠ میلیون ایرانی از دریافت یارانه نقدی محروم خواهند شد.

 

دولت ٢٣ هزار میلیارد تومان از رقم پرداخت یارانه کاهش داده است. روحانی البته گفت که این پول صرف طبقات محروم خواهد شد.

 

در بودجه سال ٩٧، از بودجه عمرانی هم کاسته شده است. مسعود دانشمند، دبیرکل خانه اقتصاد ایران گفته کاهش چند ١٠ هزار میلیاردتومانی بودجه عمرانی به معنای کاهش اشتغال و تولید داخلی خواهد بود.

 

با مروری بر لایحه بودجەی سال ٩٧ اما می‌توان پی برد که بزرگترین دغدغەی دولت، حفظ حاکمیت نظام و گسترش نفوذ آن در منطقه است.  حسن روحانی در سخنرانی خود برای رقبای منطقەای و جهانی هم شاخ و شانه کشید و از دفاع از حقوق مردم فلسطین و یمن دم زد که ناظران سیاسی آنرا به معنای ادامه جاه‌طلبی‌های سپاه پاسداران برای صدور انقلاب تفسیر می‌کنند.

 

بودجه نهادهای نظامی و امنیتی ایران، در مجموع حدود ۵٠ هزار میلیارد تومان اعلام شده است. سپاه پاسداران، با ۱۶ هزار میلیارد تومان، حدود ۳۳ درصد کل بودجه را در اختیار دارد.

 

بودجه نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات که مسئول سرکوب مردم و به حبس و زنجیر کشیدن مخالفان هستند هم از ٩ تا ٣٠ درصد افزایش پیدا کرده است. افزایش بودجه نهادهای نظامی و امنیتی ایران به معنای افزایش ناامنی در داخل و بیرون مرزهای ایران خواهد بود.