انکار قتل‌عام به فرهنگ اجتماعی ترکیه مبدل شده است

عایشه هور استاد تاریخ در رابطه با عواقب نژادپرستی رژیم ترکیه بر جامعه از انکار قتلعام ارمنی‌ها از سوی جامعه ترکیه سخن گفته و می‌افزاید:"این ضدفرهنگ به فرهنگ اجتماعی و سیاسی ترکیه مبدل شده است."

عایشه هور استاد تاریخ در رابطه با عواقب نژادپرستی رژیم ترکیه بر جامعه از انکار قتلعام ارمنی‌ها از سوی جامعه ترکیه سخن گفته و می‌افزاید:"این ضدفرهنگ به فرهنگ اجتماعی و سیاسی ترکیه مبدل شده است."

 

عایشه هور در یکصدو سومین سالروز قتل‌عام ارمنی‌ها در مصاحبه با خبرگزاری فرات از تأثیرات شوم نژادپرستی رژیم‌های حاکم بر ترکیه سخن به میان آورده است. عایشه هور به انکار ممتد و عدم مسئولیت پذیری جنایت کشتار ارامنه از سوی رژیم ترکیه اشاره کرده و آنرا برنامه‌ای مدون برای اشاعه فاشیسم دولتی عنوان کرد.

 

این استاد تاریخ در سخنان خود انکار قتل‌عام را ویژگی بنیادین دولت ترکیه نامید. هور تأکید نمود:"نژادپرستی ترکی از دبستان تا پادگان‌های نظامی و محله‌های عادی جامعه را تحت هجمه فکری فاشیسم قرار می‌دهد و نمونه‌های حمله به عفرین، قتل‌عام روبوسکی و قتل‌عام ارامنه را ثمره انحراف اخلاق اجتماعی از سوی دولت جمهوری ترکیه علیه مردم این کشور دانست. به گفته وی انکار جنایت علیه بشریت به خصیصه و فرهنگ اجتماعی حاکم بر ترکیه مبدل شده است. جامعه ترکیه به سطحی رسیده است که طوطی‌وار آنچه را که دولت می‌گوید تکرار می‌کند.

 

عایشه هور به سخنان دست‌اندرکاران حزب حاکم بر ترکیه در سال ٢٠٠٠ در رابطه با اعلام همدردی با قربانیان قتل‌عام ارامنه اشاره نموده و گفت:" از این سخنان تعجب کردم، زیرا تاریخ جمهوری ترکیه بر انکار قتل‌عام صورت گرفته بر خلق‌ها بنا شده است. زیرا هیچ اقدام عملی در واگذاری اموال و زمین‌های ارمنی‌ها از سوی جمهوری ترکیه دیده نشد و تنها برای ریاکاری ابراز همدردی کرده بودند."

 

وی سپس به سخنان مسئولین رژیم در ماههای اخیر می‌پردازد و از بازگشت رژیم ترکیه به ماهیت واقعی خود که همان انکار جنایت علیه بشریت است سخن گفت:" در شرایط جنگ کنونی بیانیه‌های اینچنینی 'تمام جهان علیه ماست'، 'امپریالیسم می‌خواهد کشورمان را تجزیه کند' مسئولین رژیم ترکیه جامعه را وادار کرده که از آنچه ١٠٣ سال پیش علیه ارامنه انجام دادند سخنی نگوید."

 

عایشه هور نازیسم هیتلر را ثمره جنایت‌های عثمانی‌ها علیه ارامنه، رومی‌ها و دیگر خلق‌های ترکیه می‌داند.

 

این استاد دانشگاه در ادامه تلاشهای رژیم برای تحمیل هویت ترکی بر جوامع را شکست خورده عنوان کرده و آنرا تضاد آشکار با واقعیت حیات اجتماعی می‌داند.