ایران در رصد کشورهای آمریکا، اسرائیل و اروپا قرار گرفته است

سخنگوی پنتاگون درشرایطی از نفوذ مخرب و بی ثبات کننده ایران در منطقه ابراز نگرانی کرده است که رسانه های اسرائیلی بنابر تصاویر ماهواره‌ای خبر از تحرکات جدید در سایت فردوی ایران داده‌اند

سخنگوی پنتاگون درشرایطی از نفوذ مخرب و بی ثبات کننده ایران در منطقه ابراز نگرانی کرده است که رسانه های اسرائیلی بنابر تصاویر ماهواره‌ای خبر از تحرکات جدید در سایت فردوی ایران داده‌اند. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در مذاکراتی که بر سر آینده برجام با اروپایی ها در جریان است، شرکای اروپایی نگرانی های آمریکا را مورد رسیدگی قرار داده‌اند.

 

دانا وایت سخنگوی پنتاگون که در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد به روزنامه‌نگاران گفت: ما نگران نفوذ مخرب ایران در منطقه هستیم که با حمایت نیروهای نیابتی چه حزب الله در لبنان یا حوثی‌ها در یمن به اقدامات بی‌ثبات کنندەی خود در منطقه ادامه می‌دهد.

 

دانا وایت اضافه کرد: بنابراین سوریه اکنون به عرصه نبرد پیچیده‌ای بدل شده و تداوم اقدامات ایران همچنان مایه نگرانی ما است.

 

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در یک درگیری احتمالی بین ایران و اسرائیل، آمریکا چه نقشی بر عهده خواهد گرفت؟  تاکید کرد ما حق دفاع از خود را مشروع می‌دانیم ولی تنها هدف ما در سوریه مبارزه با سازمان تروریستی داعش است.

در این میان، رسانه‌های اسرائیل مدعی شدەاند که بنابر دریافت تصاویر ماهواره‌ای، تحرکات جدیدی در سایت فردوی ایران صورت گرفته است.

 

گفته می‌شود این تصاویر را شرکت ماهواره ای اسرائیلی "ایمج سات" با ماهواره اروس گرفته‌اند.

 

بنابر گزارش رسانه‌های اسرائیلی، سازه‌های تازه‌ای در تصاویر جدید، در مقایسه با چند ماه پیش، در سایت فردو دیده می‌شود، که احتمالا با هدف گسترش اماکن تحقیقات ساخته شده‌اند.

 

شبکه ده تلویزیون اسرائیل هم تحرکات تازه در سایت فردو را غیر عادی و بخشی از اقدامات احتمالی ایران برای از سرگیری فعالیت‌ها در این سایت در صورت خروج از برجام اعلام کرده است.

 

ایران به گزارش رسانه‌های اسرائیل در مورد تحرکات تازه در سایت فردو واکنشی نشان نداده است.

 

تنش‌ها بر سر توافق برجام در حالی بالا گرفته که هدرنائورت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تداوم مذاکرات بین آمریکا و سه کشور اروپایی بر سر آینده توافق هسته ای با ایران خبرداد و گفت اروپایی‌ها به طور قابل توجهی نگرانی های امریکا را مورد رسیدگی قرار داده اند.

 

رئیس جمهور آمریکا، چهار شرط را برای ادامه همراهی آمریکا با برجام تعیین کرده و گفته اگر ایران این شرایط مورد قبول تهران واقع نشود برجام را ترک خواهد کرد.

 

این در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران تاکید کرد که جمهوری اسلامی درباره برجام مذاکرهِ دوباره انجام نخواهد داد و درباره موضوعاتی مانند برنامه موشکی و اقدامات منطقه‌ای خود نیز با غرب وارد مذاکره نمی‌شود.