"با تلاش مشترک به ممنوعیت پایان خواهیم داد"

در کنفرانس" ۲۵ سال ممنوعیت پ.ک.ک و ۲۵ سال دمکراسی در خدمت سیاست خارجی دولت آلمان" که دیروز در شهر برلین آلمان برگزار شد بر تلاش مشترک برای لغو ممنوعیت پ.ک.ک تاکید شد

در کنفرانس" ۲۵ سال ممنوعیت پ.ک.ک و ۲۵ سال دمکراسی در خدمت سیاست خارجی دولت آلمان" که دیروز در شهر برلین آلمان برگزار شد بر تلاش مشترک برای لغو ممنوعیت پ.ک.ک تاکید شد

 

این کنفرانس از صبح شنبه آغاز شد و تا عصر ادامه داشت. کنفرانس در مرکز عمومی حزب چپ کارل لیبکنیت هاوس برگزار شد. درکنفرانس از دولت آلمان به دلیل منزوی کردن کردها انتقاد شد.

 

بخش دوم کنفرانس توسط وکیل انتونیو فون دیر بیهرنس اداره شد و حقوقدانان به قرائت نوشته‌هایشان پرداختند.

 

لوکاس توینه و دکتر پیر شتوله رئیس جامعه‌ی وکلای جمهوری خواه در مورد پروسه‌ی ممنوعیت پ.ک.ک به بحث پرداختند. بر اساس بند ۱۲۹ قانون آلمان که به قانون ضد ترور شناخته می‌شود در مورد ممنوعیت پرچم‌های ی.پ.گ و ی.پ.ژ به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 

وکیل لوکاس توینه در سخنانش اعلام کرد که ۶ تن بر اساس قانون ۱۲۹ دستگیر شده‌اند و در همین چهارچوب دادگاهی شدند. توینه به زیر پا گذاشتن قانون و دخالت‌ها در هنگام محاکمه‌ها اشاره کرد.

 

وی همچنین گفت: حق پناهندگی و کار کردن و سایر حقوق این افراد زیر پا گذاشته شده است چون کسانی که ما از آنها دفاع می‌کنیم پشت شیشه محاکمه می‌شوند و حق دیدن وکلای خود را ندارند.

 

توینه همچنین گفت: پ.ک.ک یک سازمان تروریستی نیست. او حکم دادگاه بلژیک را یادآور شد و گفت: پ.ک.ک سازمانی تروریستی نیست اما آلمان نمی‌خواهد حکمی مشابه دادگاه بلژیک صادر کند.

 

این وکیل آلمانی در ادامه گفت‌: دلیل صادر نکردن حکمی مشابه حکم دادگاه بلژیک در آلمان این است که کشور آلمان فکر می‌کند که پ.ک.ک که در مرزهای داخل ترکیه مبارزه می‌کند در داخل آلمان با نام دیگری خود را سازمان داده است.

 

توینه به این مسئله اشاره کرد که در هنگام پروسه‌ی محاکمه‌ی سیاستمداران کُرد گروه تحقیقات  آشکارا نمی‌گویند که از کشور ترکیه اطلاعاتی دریافت کرده‌اند، اما ما در طول پروسه‌ی محاکمه دیدیم که هر روز اخبار شبکه‌های مجازی به مسئولین امنیتی آلمان منتقل شده و آنها نیز بر اساس این اخبار تصمیم‌گیری می‌کنند. اخباری که از راه گوگل به آن دست یافته  و تحقیقاتشان بر این اساس است.

 

برخورد دولت با مبارزین آزادی تغییر نخواهد کرد

دکتر پیر شتوله رئیس جامعه‌ی وکلای جمهوریخواه در ادامه‌ی گفتگوها در کنفرانس گفت: برخورد و رفتار دولت آلمان مقابل پ.ک.ک همانند برخورد با یک سازمان تروریستی است و این با برخورد سایر دولتها با پ.ک.ک متفاوت است. این حقوقدان آلمانی گفت: دولت آلمان قانون راهپیمایی و برگزاری تجمع را به بهانه‌ای برای ممانعت از فعالیت کردها کرده تا آنها را منزوی کند.

 

دکتر شتوله همچنین اعلام کرد که بعد از مبارزات ی.پ.گ و ی.پ.ژ بر ضد داعش گفتگو در مورد مبارزات خلق کُرد در اروپا وارد مرحله‌ی جدیدی شد، اما دولت آلمان نخواست تغییری در جنبش خلق کُرد ببیند و حکم ممنوعیت را گسترش داد، زیرا برخورد دولتها در مقابل مبارزات آزادیخواهانه به راحتی تغییر نخواهد کرد. در اینجا نباید منافع دولت آلمان و سیاست خارجه اش را فراموش کنیم. دولت آلمان در تمام ایالاتش پرچم ی.پ.گ و ی.پ.ژ را ممنوع کرده زیرا آنرا در راستای تبلیغ برای پ.ک.ک می‌داند.

 

در پایان این کنفرانس در مورد کارهای اطلاعاتی و جاسوسی میت ترکیه در آلمان گفتگو شد. یورگن هاپه نویسنده‌ی پیشین برنامه‌ی دبلیودی‌آر تلویزیون غرب آلمان دبلیودی‌اف در مورد تله‌های میت در سالهای ۱۹٨۰ سخن گفت.

 

همچنین جانسو اُزدمیر عضو حزب چپ و پارلمان ولایتی هامبورگ در مورد سازماندهی رژیم اردوغان در آلمان سخنرانی کرد.