بدران چیاکرد جزئیات توافق نظامی با ارتش سوریه را بیان کرد

بدران چیاکرد از مسئولان جنبش جامعه دمکراتیك "تو-دم" در رابطه با ورود گروهی از نیروهای وابسته به ارتش سوریه به عفرین اعلام کرد این اقدام در پی توافقی نظامی با دمشق برای مقابله با اشغالگری ترکیه بوده است

بدران چیاکرد از مسئولان جنبش جامعه دمکراتیك "تو-دم" در رابطه با ورود گروهی از نیروهای وابسته به ارتش سوریه به عفرین اعلام کرد این اقدام در پی توافقی نظامی با دمشق برای مقابله با اشغالگری ترکیه بوده است

بدران چیا کرد با اعلام آنکه تصور ترکیه در مورد تصرف عفرین در طول سه ساعت تا سه روز با مقاومت بزرگ عفرین ناکام مانده است گفت پس از سی و سی روز مقاومت اکنون جامعه جهانی در حال واکنش نشان دادن به وقایع عفرین و ایجاد فشار بر ترکیه است.

 

او یادآوری کرد ترکیه به انواع اقدامات ضد انسانی از جمله استفاده از سلاح‌های شیمیایی و بمباران، منازل مسکونی، مدارس و مراکز بهداشتی و منابع خوراکی و آشامیدنی دست زده است.

 

این مسئول جنبش جامعه دمکراتیك در مورد چگونگی ورود نیروهای مردمی وابسته به ارتش سوریه به عفرین نیز توضیح داد: این اقدام در نتیجه مذاکرات میان ی.پ.گ با ارتش سوریه انجام شد. خودمدیریتی عفرین پیش از این نیز از دولت سوریه خواسته بود به مسئولیت خود برای حفاظت از مرزها عمل کند. جزئیات این توافق باید از طرف ی.پ.گ بیان شود. تعداد نیروهای سوری، مأموریت و محل استقرار آنها در مذاکرات طرفین مورد بحث قرار گرفته است. از نظر ما این اقدام برای حفاظت از مرزهای سوریه مثبت است. ارتش سوریه نیز به اندازەی ما برای دفاع در برابر هجوم ترکیه مسئولیت دارد.

 

بدران چیا کرد با یادآوری آنکه پروژە خودمدیریتی‌های دمکراتیك در فدراسیون شمال سوریه بر مبنای تجزیه خاک سوریه نبوده است گفت به هر حال روزی باید بر میز مذاکره در مورد این پروژه و مسائل موجود با دمشق گفتگو کنیم. البته آمدن نیروهای ارتش سوریه به عفرین صرفا یک توافق نظامی است و توافقی سیاسی یا اداری در پشت آن نیست. عفرین همچنان از اراده سیاسی خود محافظت کرده و خواهد کرد. آنچه در عفرین وجود دارد دستاورد خلق‌هاست. اکنون فقط موضوع مبارزه مشترک با اشغالگری ترکیه اولویت دارد. اینکه ی.پ.گ سلاح‌های خود را بر زمین بگذارد و عفرین به رژیم واگذار شود موضوعیت ندارد و مورد بحث نیست. مسئله کنونی درهم شکستن نیروهای اشغالگر است.

 

مسئول تو-دم در عفرین تصریح کرد ترکیه قصد خروج از مناطق اشغالی سوریه را ندارد و این برای دمشق هم خوشایند نیست. حکومت سوریه می‌خواهد جلوی طرح ترکیه برای متصل کردن مناطق باب، جرابلس، اعزاز و ادلب و محاصره حلب و نوبل و زهرا را بگیرد.

 

بدران چیا کرد در پاسخ به این سئوال که روسیه و ایران به رفتن نظامیان سوری به عفرین چگونه نگاه می‌کنند گفت: این اقدام برای برخی نیروها خوشایند نیست. روسیه می‌خواهد ترکیه را در کنار خود حفظ کند تا از ناتو خارج شود. ترکیه همچنین امتیازهای اقتصادی در این قبال به روسیه داده است هرچند که آتش اختلاف میان آنها دوباره شعله‌ور خواهد شد. تا آنجا که ما دنبال کردەایم ایران هم مخالف عملیات ترکیه در سوریه بوده و در این زمینه اختلافاتی با روسیه دارد.